Kaart
van het eerste deel van de wandeling
Nummers <1> t/m <7> in de tekst corresponderen met nummers op de kaart. |
|
|
Restaurants op de Kop van Zuid |
De wandeling begint bij Metrostation Leuvehaven bij de uitgang voor het Hotel Inntel.
<1>
Metro
Leuvehaven (lijn D en E)
Tramhalte lijnen 8 en
23, 25
We lopen richting het stoplicht, steken daar over en lopen de Erasmusbrug aan de oostelijke zijde (links) over.
De Erasmusbrug is in 1996 geopend en kreeg al voor de
voltooiing de bijnaam "Zwaan". Het is een tuibrug en de pyloon is ruim
123m hoog. De
brug is ontworpen door architect Ben van Berkel. Dat was op zich al
groot nieuws. De brug kwam opnieuw in het nieuws toen de tuien bij een
combinatie van matige wind en lichte regen heftig gingen trillen
(harde storm was geen probleem!). Deze kinderziekte was snel uit de
wereld door het aanbrengen van nieuwe schokbrekers. De brug vormt een
essentieel onderdeel van het project om de Kop
van Zuid
bij het stadscentrum te betrekken. De brug verlengt de
economische as Coolsingel-Schiedamsedijk naar zuid en verbindt deze
met de Laan op Zuid. Het monumentale karakter van de brug maakt het
tot een blikvanger van de eerste orde en het beeldmerk van de stad.
Als directeur van de dienst Stadsontwikkeling was stedenbouwkundige Riek
Bakker de grote motor achter de ontwikkeling van dit gebied.
De brug oplopend zien we aan de linkerhand het Noordereiland liggen. De kade waar we tegenaan kijken is de Maaskade. Het meest rechtse deel van het eiland is in de oorlog verwoest. Meer naar links zien we nog veel van de oorspronkelijke bebouwing van handelshuizen, herenhuizen en bedrijfspanden uit de laat 19e eeuw.
We houden midden op de brug even stil en kijken stroomopwaarts (links).
Aan de noordoever zien we een serie hoogbouw, die beeld bepalend is voor het Rotterdamse waterfront. Van links naar rechts zien we:
We lopen de brug verder af en slaan bij het stoplicht rechtsaf.
We kijken
nu tegen het "Belvedère" aan, het eerste gebouw op de
Wilhelminapier dat we tegenkomen. Dit gebouw van de hand van Renzo
Piano (Parijs) is het regiokantoor van het telecombedrijf KPN.
Alle gevels van dit gebouw zijn anders. Aan de zijde van het
Wilhelminaplein zou oorspronkelijk een groot beeldscherm op de gevel
worden aangebracht van 98 x 40 meter. Deze gevel helt iets voorover.
Dit plan is echter verlaten en daarvoor in de plaats is een lichtspel
gekomen van groene blokjes. Deze blokjes worden gebruikt voor
animaties. Een derde van de animaties wordt ontworpen door studenten
van de Kunstacademie. De rest zijn promoties voor KPN, respectievelijk
Rotterdam. Na 22 uur 's avonds toont de gevel de actuele stand van de
maan. Dit is gedaan om de bewoners van het Noordereiland 's avonds een
rustiger beeld te gunnen. Boven de parterre bevindt zich een
lichtkrant. De wand wordt gestut door een elegant vormgegeven
pijler van ongeveer 45 meter.
Vanaf de brug gaan we rechtsaf de helling af en lopen de kade langs, rechts van het Belvedere en komen aan de Holland-Amerikalijnkade.
Achter het Belvedere rijst het imposante gebouw De Rotterdam op. Het bestaat uit 3 aan elkaar gekoppelde torens van 150 meter hoog, die halverwege verspringen, zodat een overstek onstaat en het enorme gebouw speelser lijkt. Het gebouw is al in 2001 ontworpen door Rem Koolhaas van het in Rotterdam gevestigde bureau OMA. Het duurde een tijd voordat er partijen gevonden werden om het gebouw te ontwikkelen en er huurders voor te vinden. De bouw startte in 2009, toen de gemeente besloot om de dienst stedelijke ontwikkeling naar dit gebouw te laten verhuizen. In 2014 wordt het gebouw in gebruik genomen. De torens zullen gevuld worden met een hotel, kantoren en appartementen. Daarnaast zijn er allerlei winkels, horecagelegenheden en sportfaciliteiten voorzien in de lagere etages, de voet waarop de drie torens rusten. Qua vloeroppervlak is De Rotterdam, met 160.000m² het grootste gebouw van Nederland, terwijl het maar een grondoppervlak in beslag neemt dat niet groter is dan een voetbalveld.
Voorbij het
gebouw De
Rotterdam zien nu de gevel van de de voormalige vertrekhal van de
Holland-Amerikalijn. Nu is het de Cruise Terminal Rotterdam. De
Wilhelminapier waar we nu staan was vanaf 1872 grotendeels in handen
van de Holland-Amerikalijn, dat hier haar hoofdkantoor had en een
groot aantal loodsen. De HAL onderhield tot 1972 een lijndienst
tussen Rotterdam en New York. Veel emigranten uit West- en
Midden-Europa, die een nieuwe start in Amerika wilden maken zetten
hun laaste schreden op Europese bodem op deze kade. Ook had de HAL
hier een landverhuizershotel, waar emigranten de nacht voor vertrek
naar de Nieuwe Wereld konden doorbrengen. De meeste loodsen werden
in 1940 verwoest. Het landverhuizershotel werd na beëindiging van de
lijnvaartdienst gesloopt. In 1946 werd hier voor transatlantische
passagiers een vertrekhalgebouwd door Brinkman,
Van den Broek en Bakema,
alledrie exponenten van het Nieuwe
Bouwen. Het gebouw bestaat uit een betonconstructie van zes
schaaldaken. De zijgevels zijn geheel voorzien van glas. De HAL
stopte met de lijnvaart in 1972. Door de concurrentie van de
luchtvaart was het niet meer rendabel. De HAL legde zich daarna toe
op cruises, met name in het Caïribisch gebied. Nu cruises ook in
Europa steeds populairder worden, is de terminal een aankomst- en
vertrekpunt voor een groeiend aantal Cruiseschepen. Inmiddels
doen jaarlijks zo'n 30 cruise schepen Rotterdam aan, waaronder een
groot aantal van de Holland-Amerikalijn.
We lopen verder langs de kade.
Naast de Cruisterminal staat aansluitend het gebouw van Marine
Safety Rotterdam. Het gebouw is de verpakking
van een enorme simulator, waarmee (toekomstige) stuurlieden en
kapiteins kunnen oefenen in het besturen van schepen. Het glazen
gebouw is ontworpen door Sir Norman
Foster, wiens bureau ook verantwoordelijk is voor het masterplan
van de gehele Wilhelminapier. Naast het gebouw staat het World
Port Center, eveneens een ontwerp van Foster and Partners. In
dit bedrijfsverzamelgebouw zijn bedrijven en instellingen gevestigd
die een relatie hebben met de scheepvaart en de haven, waaronder het
Havenbedrijf Rotterdam, de Havenwerkgeversvereniging SVZ en het
calamiteitencentrum van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond. Het
WPC bestaat uit twee torens. De mast reikt tot 145 meter. Boven de 29e
etage, op 110 meter hoogte, is een uitkijkplatform. Op de 31ste en
32ste etage zijn conferentieruimten. Verderop op het Koninginnehoofd
staat het kunstwerk 'Lost Luggage' van Jeff Wall . Het is een
herinnering aan de massale emigratie naar o.a. de Verenigde Staten,
vanaf deze kade.
We lopen tot aan het einde van de pier en volgen de kade naar links.
<2>
We krijgen nu goed zicht op het voormalige
hoofdkantoor van de Holland Amerikalijn. Sinds 1992 is hier
het Hotel
New York gevestigd. De HAL liet in 1901 op deze plek
haar kantoor bouwen. De architecten Müller en Drooglever Fortuyn
ontwierpen het eerste deel van een gebouw dat nog drie maal zou
worden uitgebreid. Van dit oorspronkelijke gebouw resteert alleen
nog de noordgevel. In 1908 kregen de architecten de opdracht
om
samen met Van der Tak een aan de oostzijde uitbreiding te ontwerpen
voor magazijnruimte. In 1916 werd de noordgevel gewijzigd en kwam de
toren met klok tot stand. In 1918 werd ook de zuidgevel onderhanden
genomen en kwam er een tweede toren met windroos. In 1920 kreeg het
gebouw het huidige westfront. Bij de uitbreidingen is gestreefd naar
een zo groot mogelijke eenheid in stijl. Het gebouw heeft m.n. in de
decoratie veel Jugendstil
elementen. In de gevel zijn vier reliëfs aangebracht met elk twee
figuren uit de verschillende werelddelen.
Bij de verbouwing tot Hotel New York is ook in het interieur veel aandacht besteed aan het maritieme karakter van het gebouw. De hotelkamers zijn allen verschillend. Ook het restaurant en grand-café zijn de moeite waar om even te bekijken. Naast het hotel ligt de aanlegstijger van de Watertaxi, die een verbinding onderhoudt met de Veerhaven en de Leuvehaven aan de andere kant van de Nieuwe Maas.
Achter het Hotel New York is het 150 meter hoge appartementencomplex Montevideo verrezen. Het is ontwerp van Francine Houben en werd in 2006 opgeleverd. Achter de verschillende geveltypen zitten ook verschillende soorten appartementen, elk voor een andere doelgroep. Op de bovenste etage is een penthouse gelegen.
We lopen links om het gebouw heen.
Aan de linkerhand
zien we het voormalig werkplaatsgebouw Las Palmas. Het werd
in 1953 gebouwd als werkplaatsengebouw voor de HAL naar een ontwerp
van Van den Broek en Bakema.
De architectuur is geheel in lijn met de uitgangspunten van het
vooroorlogse nieuwe bouwen. De helft
van het pand is bestemd voor vier culturele instellingen. Naast het
Nederlands
fotomuseum zijn dat de BeeldFabriek
(cursuscentrum) en
SKVR Fotografie en Media (educatie) en
evenementenruimte
LP II (voor
exposities en kleinschalig theater, beurzen, symposia etc.). Het
gebouw is in 2006 opgeleverd. De andere helft van het gebouw is in
gebruik als restaurant. De bekende kok Herman den Blijker is
eigenaar van het restaurant dat toepasselijk "Las Palmas" is
genaamd. Boven op het dak van het gebouw staat een ellipsvormige
opbouw, waarin het kantoor van projectontwikkelaar OVG is gevestigd.
Aan de rechterhand staat de woontoren New Orleans.
Tot nu toe met 160 meter het hoogste woongebouw in Nederland.
Architect is de Portugees Alvaro Silva. De naam van het gebouw,
verwijst - net als bij de Montevideo - naar een pakhuis van de Holland
Amerikalijn dat op deze pier heeft gestaan. De gevels die in
natuursteen zijn uitgevoerd stralen een soort luxe uit. In de voet van
het gebouw zit het theater en filmhuis Lantaren-Venster,
waar in zes zalen arthouse films worden gedraaid. Boven de bioscoop is
een gym voor de bewoners van het complex, een zwembad en een
zonneterras. Volgens het masterplan voor dit gebied zullen, zodra de
marktomstandigheden het toelaten nog een aantal woontorens worden
gebouwd, eveneens vernoemd naar pakhuizen van de HAL.
We lopen verder over de Platekade
Links zien we het pakhuizen complex Celebes/Borneo/Java/Sumatra van het voormalig overslagbedrijf Pakhuismeesteren. Het kwam tot stand in 1940-41. Het diende voor de opslag van thee, zaden en aardnoten. Er zijn plannen voor herontwikkeling als appartementen complex, maar het blijkt moeilijk om een plan te maken waarin de monumentale aspecten van het pakhuis met weinig ramen, kunnen worden verenigd met de eisen die bewoners zullen stellen aan een aantrekkelijk appartement om in te wonen.
Dit pakhuis wordt door het straatje Edam gescheiden van het Leidsche Veem.
We lopen door Edam terug naar de Wilhelminakade en slaan rechtsaf.
Het Leische Veem
werd in 1898 voltooid naar ontwerp van C. van Seem. Het pand is
opgetrokken in rode baksteen en heeft versieringen ontleend aan de neo-renaissance.
Granieten gevelstenen dragen de namen van de zeehelden De Ruyter,
Tromp en De With. Samen met de nieuwbouw ernaast vormt het nu een
complex voor studenten- en jongerenhuisvesting. Naast het Leidsche
Veem staat het nieuwe Luxor Theater, naar een ontwerp
van Peter Wilson (Architekturbüro Bolles & Wilson). Het oude
gebouw aan de Kruiskade voldeed niet meer en met de bouw van een
nieuw theater op deze locatie heeft de Kop van Zuid een culturele
impuls gekregen. Het theater is in 2001 geopend en is met 1500
zitplaatsen het grootste van de stad. Hier komen de grote producties
op het gebied van musical & muziektheater, show & variété,
cabaret, theaterconcerten, jeugd & familie, opera en dans .
Weer terug bij de oprit van de Erasmusbrug steken we bij het stoplicht over en lopen over het Wilhelminaplein langs de waterkant.
Metro
Wilhelminaplein (lijnen D en E)
Tramhalte lijn 20/23/25
<3>
Rechts zien we de Wilheminahof
en de Wilhelminatoren. Het bruinrode complex Wilheminahof
(Kraaijvanger Urbis; 1997) huisvest de kantoren van de
Arrondissementsrechtbank en het Kantongerecht van Rotterdam. In het
gebouw is een opening die toegang biedt tot een openbaar
middenterrein (met een standbeeld van Koningin Wilhelmina van Willem
Verbon uit 1999), het metrostation en een winkelcentrum. Het granieten
gebouw ervoor biedt ruimte aan zittingszalen voor het gerecht. In de
roodbruine gebouwen (Cees Dam & Partners; 1997) erachter zijn de
Belastingdienst en de Douane gevestigd. De ellipsvormige
Wilheminatoren is een bedrijfsverzamelgebouw.
We vervolgen onze route langs de waterkant.
We lopen nu langs de Koningshaven, die
het Noordereiland scheidt van het oorspronkelijke eiland Feijenoord.
Al in 1858 ontwierp
stadsarchitect Rose een plan voor
uitbreiding op Feijenoord. De gemeenteraad was afhoudend. Na de door
de regering Thorbecke afdwongen overbrugging van de Nieuwe Maas ten
behoeve van de spoorlijn Amsterdam-Den Haag-Rotterdam-Antwerpen,
kwam de planvorming in een stroomversnelling. Met het oog op de
komende spoorlijn en de veranderende havenfunctie van Rotterdam (van
opslaghaven naar transitohaven ten behoeve van het opkomende
Ruhrgebied in Duitsland) werden de plannen voor Feijenoord
aangepast. L Pincoffs,
gemeenteraadslid en ondernemer, neemt in 1872 het initiatief tot de
oprichting van de Rotterdamsche Handelsvereniging, die met de
gemeente overeenkomt om het gebied te exploiteren. In 1878 komen de
Maasbruggen gereed. Een jaar later gaat de RHV failliet en neemt de
gemeente het heft in handen.
Op de hoek aan het water staat de Maastoren. Met 165m is dit het hoogste gebouw van Nederland. Het gebouw wordt gebruikt door het accountantskantoor Deloitte en het notariskantoor AKD. De toren is gerealiseerd op een stukje ingepolderde Koningshaven op de Kop van Zuid. Bij het ontwerp van het gebouw is veel aandacht besteed aan duurzaamheid. Zo wordt het gebouw gekoeld en verwarmd met een systeem dat gebruik maakt van het water in de Nieuwe Maas en warmte opslag in de bodem. Het Maaswater wordt ook gebruikt voor de sprinkelinstallatie. Het gebouw is in 2010 geopend. Buiten kantooruren is de parkeergarage openbaar, wat handig is voor de bezoekers van het Luxor theater.
We lopen met de weg mee naar rechts en slaan linksaf de Spoorweghavenbrug over.
Rechts voor ons zien we de bebouwing van de Landtong tussen de Spoorweghaven en de Binnenhaven. Beide havens werden gegraven aan het eind van de 19e eeuw en maken deel uit van de havenuitbreidingen op Feijenoord. De spoorweghaven is inmiddels voor de helft gedempt om ruimte te maken voor de woningbouw van de Kop van Zuid. De bebouwing van de landtong bestaat uit vijf flinke bouwblokken (1994-96) ontworpen door F.J. van Dongen (Architecten CIE). Twee rechte aan beide uiteinden en drie trapsgewijs oplopende blokken, met grote daktuinen voor de penthouses. Tussen de blokken staan haaks een soort herenhuizen met grote vensterpartijen en split-level woonkamers.
Over de brug houden we links aan.
We komen langs het monument voor Loods 24.
Gemeenteloods 24 was tijdens de Duitse bezetting in de Tweede Wereldoorlog
het verzamelpunt voor de Joden die in Rotterdam en de Zuidhollandse
eilanden door de Duitsers waren opgepakt. Van hier werden, met name
tussen 1941 en 1943 duizenden joden afgevoerd naar de
vernietigingskampen in Duitsland en Polen. De loods is inmiddels
afgebroken. Er rest hier nog slechts een stukje van de omheining.
Naast de muur van Loods 24 staat sinds 2013 het kindermonument,
dat de 686 Joodse kinderen herdenkt, die vanuit Rotterdam via deze
plek zijn afgevoerd naar de vernietigingskampen. Omdat kinderen niet
konden werken in de kampen, werden zij in de meeste gevallen bij
aanomst meteen vergast. Op een tableau in een halfronde cirkel staan
de namen van al deze kinderen. De onthulling van het Joods
Kindermonument ging gepaard met een onderwijsproject. Dit project
waaraan honderden kinderen uit groep 7 in de scholen van onze stad
deelnamen, is niet alleen voor dit ene jaar, maar zal elk jaar
terugkeren in de lessen onder de titel "Jij
hoort in onze klas". Kinderen zullen lerend over het verleden,
gevoelig gemaakt worden voor de eerbied die zij vandaag koesteren
mogen voor mensen en kinderen die anders zijn dan zij zijn.
Als we over het water kijken zien we in de verte de Koninginnebrug. De brug stamt uit 1924 en vervangt deoorspronkelijke draaibrug uit de jaren zeventig van de 19e eeuw. Voor die tijd onderhielden veerdiensten de verbinding tussen de maasoevers. De Maasbruggen waren tot 1942 de enige vaste oeververbinding over de Maas. Achter de Koninginnebrug zien we de Hef. Deze spoorbrug uit 1927 verving ook een draaibrug. Het principe van de hefbrug is ontleend uit de Verenigde Staten waar het al in 1850 werd toegepast. Modernisten liepen weg met het ontwerp, dat sterk functioneel is en niets van de gebruikte techniek camouffleert. Na de opening van de spoortunnel in 1993 werd de brug overbodig. Hij is echter behouden als beeldbepalend monument.
We vervolgen onze weg langs de Stieltjesstraat lopen onder het poortgebouw door en steken de Binnenhavenbrug over.
Het poortgebouw was één van de eerste
gebouwen die de Rotterdamsche HandelsVereeniging op Feijenoord liet
bouwen. Pincoffs vestigde hier het kantoor van de RHV. Het in 1879
gebouwde ontwerp van J.S.C. van der Wal is ecclectisch
van stijl. Nog in het jaar van de opening ging de RHV van Pincoffs
op de fles, waarop Pincoffs het hazepad koos en
via
Antwerpen naar Amerika vluchtte. Het pand werd tot 1901 aan de
Holland Amerikalijn verhuurd, waarna het gemeentelijk havenbedrijf
er een tijd kantoor hield. Eind zeventiger jaren, was er veel
beroering rond het pand, omdat de gemeente overwoog het pand een
bestemming als Eroscentrum te geven en zo de prostitutie in deze
buurt te concentreren. De bewoners van de Afrikaanderwijk en
Feijenoord kwamen in opstand en de gemeente zag af van de plannen.
Na dit bestuurlijke debacle kwam de Kop van Zuid juist in beeld als
toplocatie voor woningbouw, kantoren en recreatie. Links op de kade
zien we de Villa Zebra.
Villa Zebra is bedoeld om kinderen vertrouwd te maken met kunst. Er
zijn grappige, grote, kleine en heel bijzondere kunstwerken.
Kinderen kunnen zelf aan de slag in een van de werkplaatsen. Hun
ouders kunnen ze achterlaten in het Zebracafé.
Tegenover Villa Zebra staat op de hoek het voormalige kantoor der Douane en Belastingen uit 1879. Ook dit gebouw is in opdracht van de RHV van Lodwijk Pincoffs gebouwd. Na enige tijd van leegstand is het gebouw recent heropend als luxe suite hotel. Het kleinschalige hotel met 17 kamers heet heel toepasselijk ook Pincoffs.
We kunnen nu, rechtsaf het Vrij Entrepot gebied in.
<4>
Als we het Vrij Entrepot gebied inlopen zien we links een apartementencomplex aan het halfrond liggen.
Voor ons staat het Entrepotgebouw "De Vijf Werelddelen". Het gebouw
uit 1879, ontworpen door Ir. Stieltjes, was nog
door
de RHV gerealiseerd en destijds een van de meest moderne pakhuizen ter
wereld. In het gebouw konden binnenkomende goederen bedoeld voor
doorvoer naar het buitenland vrij van invoerrechten worden opgeslagen,
voordat ze werden uitgevoerd. In 1995 werd het verbouwd tot
apartementengebouw. De namen van de vijf continenten op de gevel
herinneren nog aan de oorspronkelijke functie van het gebouw. Op de
begane grond is een bijzondere vestiging
van Jumbo, gespecialiseerd in exotische producten. Daarnaast was een
rijke schakering aan restaurants met keukens uit alle werelddelen
voorzien. Voor de ingang van de Jumbo staat het standbeeld van
Lodewijk Pincoffs. De ondernemer en raadslid die rond 1870 de
aanstoot gaf tot de ontwikkeling van de havengebieden 'op Zuid",
waaronder het Entrepotgebouw. De entrepothaven is een jachthaven voor
luxe jachten geworden.
We lopen langs de Entrepothaven tot het einde van de "Vijf Werelddelen". Hier, op de Factorij slaan we linksaf.
Voor ons zien we een wit gebouw.
We lopen er links omheen en via de Entrepotstraat komen we op de Rosestraat.
Op Rosestraat nr 123 was in het witte gebouw het station van de
Rotterdamsche Tramweg Maatschappij (RTM) gevestigd. De RTM
exploiteerde tot begin jaren zestig stoom- en later dieseltrams naar
de Zuidhollandse en
Zeeuwse eilanden. De diensten zijn inmiddels door bus en
metroverbindingen vervangen. Het gebouw had aan twee zijden een
perron: aan de Entrepotstraat en de Rosestraat. Op warme dagen was
vooral de verbinding naar het strand van Oostvoorne populair. De tram
stond ook wel bekend als "de Moordenaar", vanwege de vele ongelukken,
waarbij de tram betrokken was.
We komen nu in de wijk Feijenoord. Tot in de 16e eeuw was Feijenoord een gebied van gorzen en platen langs en in de bocht van de Nieuwe Maas. Ten zuiden hiervan werden de Hillepolder en de Varkenoordsepolder bedijkt, buitendijks ging de opslibbing door. Om er voor te zorgen dat de bocht van de rivier zo dicht mogelijk tegen de stad zou blijven lopen werd het eiland van Feijenoord in de 17e eeuw gekocht door de stad Rotterdam. Door het aanleggen van dijken was een eiland ontstaan dat door een relatief smalle kreek, het Swanegat, werd gescheiden van IJsselmonde. In 1834 werd in de zuidelijk helft van de kreek een dam gelegd, het deel ten zuiden hiervan werd het "Mallegat" genoemd. Het eiland werd benut voor bedrijven die men in de stad niet wilde toelaten, een traankokerij, taanderijen, een metaalsmelterij en een schietterrein. Na 1820 vestigden zich op het noordelijke deel van het eiland onder andere een stoombootmaatschappij en een ijzergieterij/scheepswerf.
We lopen rechtsaf de Rosestraat in en meteen linksaf de Roentgenstraat in. Vervolgens slaan we rechtsaf de Oranjeboomstraat in en houden ons aan de linkerzijde van de straat.
De Oranjeboomstraat is vernoemd naar de bierbrouwerij d'Oranjeboom, die hier was gevestigd. De Brouwerij dateerde uit 1671 en is ontstaan uit de samenvoeging van de brouwerijen "De Dissel" en "d'Orangienboom". In 1742 veranderde de naam in "den Oranjeboom". In 1885 verhuisde de brouwerij van de Coolvest (nu Coolsingel) naar de Nassaukade op Feijenoord. In 1990 verplaatst eigenaar Allied Breweries de activiteiten naar een brouwerij Breda (Drie Hoefijzers). Die brouwerij is in 2004 eveneens gesloten.
We lopen door en steken de tweede straat, de Stephen Hoogendijkstraat, over. We lopen door, maar houden links aan en lopen zo de Persoonsstraat in. Aan het eind van deze straat komen we op de straat die Nassauhaven heet. We steken over, lopen iets naar rechts en slaan linksaf de Jalonstraat in.
In de Jalonstraat zien we aan de linkerhand het bekken van de voormalige Nassauhaven uit 1892. De haven heette enige jaren Fabriekshaven naar de Blue Band magarinefabriek van Van den Bergh, die hier nog steeds staat. Over het monumentale fabriekspand is in 2004 een modern bruggebouw geplaatst, waarin het hoofdkantoor van Unilver Bestfoods is gevestigd. De constructie is op een braakliggend terrein in elkaar gezet en daarna over de monumentale fabriek heen geschoven.
We lopen langs het water en gaan het trapje af. We lopen een stukje rechts langs de haven en steken dan rechtsaf het voetpad in.
We komen nu in het Nassaupark, een voormalig fabrieksterrein. De
terreinen rond
de Nassauhaven, de Persoonshaven (die we straks zullen zien) en de
kleine Feijenoordhaven waren omringd door fabrieken en haventerreinen.
De ruimte achter de bedrijven werden opgevuld met arbeiderswoningen.
In de late 19e eeuw en begin 20e eeuw trok de
nieuwe bedrijvigheid hier massa's arme boerenarbeiders aan, die waren
getroffen door de Europese landbouwcrisis. Zij waren met name uit
Brabant en Zeeland afkomstig en zochten hier werk, dat volop aanwezig
was. Daarom werd Rotterdam-Zuid ook wel de Boerenzijde van de stad
genoemd. Hun komst leidde wel tot een enorme woningnood, waarin
aanvankelijk moeizaam werd voorzien door particuliere initiatieven.
Dit betrof meestal gebrekkige "revolutiebouw". Later begon de
liefdadigheid en de gemeente zich ook actief met de volkshuisvesting
te bemoeien en ontstonden er beton- en tuindorpen (zie deel 6 van deze
wandeling). Toen de havenactiviteiten zich verplaatsten richting
Botlek, Europoort en Maasvlakte, kwamen de industrieterreinen braak te
liggen. Eind jaren zeventig zijn de arbeiderswoningen gesaneerd en
zijn de fabrieksterreinen voor woon- en recreatiedoeleinden in gebruik
genomen. Hierbij eisten en kregen de bewoners inspraak, waardoor er
veel woningen met relatief lage huren met uitzicht op het water werden
gebouwd.
We lopen af op het pand aan de Nijverheidsstraat, dat er wat eenzaam aan de rand van het park bij staat.
Vanaf deze kant ziet het pand
er niet erg mooi uit, maar als we voor de voorgevel staan zien we
heel wat anders. Het pand is het voormalig kantoor van de
Koninklijke Cementfabriek Van Waning
N.V. De firma was in 1888 in Delfshaven opgericht door Jacob Isaäc
van Waning en verhuisde wegens ruimtegebrek in 1898 naar Feijenoord.
Hij ontwierp het pand zelf en maakte van de gevel een soort
reclamefolder. De gevel toont wat je allemaal met cement aan
gevelversiering kon doen. Het wapen boven in de gevel is van
Waldeck-Pyrmont (koningin Emma) ter gegelenheid van de verlening van
het predikaat Hofleverancier, nadat Van Waning materialen had
geleverd voor de renovatie van paleis Het Loo in 1896. In 1903 werd
het bedrijf "Koninklijk". Het pand is een
rijksmonument.
Met de rug naar het pand lopen we linksaf de Nijverheidsstraat in tot voorbij de Nassaubrug
<5>
De Nassauhaven heette enige jaren Fabriekshaven vanwege de vele
fabrieken die hier stonden. In de loop der jaren zijn veel frabrieken
gesloten of verplaatst. De haven raakte dichtgeslibd.
De Blue Band magarinefabriek van de Margarine Unie (een
samenwerkingsverband tussen Samuel Van den Bergh en Anton Jurgens)
staat hier nog steeds. In 1891 was de Joodse familie Van den Berg uit
Oss naar Rotterdam getrokken, op zoek naar een verdraagzamer leef- en
handelsklimaat. De familie zet hier een fabriek op. In 1908 begint Van
den Bergh samen te werken met zijn grote concurrent uit Oss, Anton
Jurgens. In 1927 komt het tot een fusie. In 1930 vormt de
Margarine-Unie met de Engelse zeepfabrikant Lever Brothers een
multinatinale onderneming onder de naam Unilever. We zien de fabriek
aan onze linkerhand aan de overzijde van het water. Over het
monumentale fabriekspand is in 2004 een modern bruggebouw geplaatst,
waarin het hoofdkantoor van Unilever Bestfoods is gevestigd. De
constructie is op een braakliggend terrein in elkaar gezet en daarna
over de monumentale fabriek heen geschoven. In de fabriek wordt
niet alleen margarine gemaakt, maar ook tal van andere
voedingsmiddelen zoals pindakaas van het merk Calvé. In 2005 besluit
Unilever om de aanvoer van grondstoffen voor de productie van
margarine per binnenvaartschip te laten lopen. Hiervoor is het
havenbekken weer uitgediept en kreeg de haven haar oorspronkelijke
functie weer terug.
Aan het einde gaan we rechtsaf en komen zo op de Feyenoordkade
De panden aan onze rechterhand
maken deel uit van de Dillenburgblokken, vernoemd naar de eerste
zijstraat, de Dillenburgstraat. In de jaren 70 van de vorige eeuw
begonnen de huizen achteruit te gaan. De gemeente besloot in 1996 tot
renovatie. De aankoop van de panden had nogal wat voeten in aarde en
pas in 2004 kon met het werk worden begonnen. Door zwammen, die zich
in het houtwerk hadden gevormd was een normale restauratie niet meer
mogelijk. De gevels zijn als monument behouden, maar de huizen
erachter werden volledig gesloopt en nieuw opgebouwd. Vanaf de
Feyenoordkade hebben we links een mooi zicht op de skyline van
Rotterdam.
We lopen door tot aan de Feijenoordhaven. We slaan hier rechtsaf en lopen totaan de Feyenoorddijk. Deze steken we over en lopen verder over de Zinkerweg, die schuin naar links loopt. We houden het parkje aan onze linkerhand.We komen weer op de Nijverheidsstraat. Deze slaan we nu linksaf in. De straat gaat over in de Piekstraat.
Verderop aan onze linkerhand zien we de fabrieksgebouwen van Hunter Douglass, de makers van het bekende jalouzieën merk Luxaflex. Het bedrijf is in 1919 opgericht in Düsseldorf door Henry Sonnenburg als machinefabriek en verhuisde in 1933 vanwege de machtsovername door de Nazi's naar deze plek aan de Piekstraat. Oprichter Sonnenberg emigreerde in 1940 naar de Verenigde Staten om de Douglas Machinery Company op te richten. Zes jaar later vormde hij met Joe Hunter een joint venture, die een techniek ontwikkelde om een nieuw soort lichtgewicht alluminium Venetiaanse zonwering te maken. In 1971 werd het hoofdkantoor van de Holding naar Rotterdam verplaatst. Het bedrijf is actief in 100 landen en heeft 21 duizend medewerkers. De familie Sonnenberg heeft nog steeds een meerderheidsbelang in het bedrijf.
Verderop aan de rechterkant op nr 45 is het bedrijfsverzamelgebouw Zuiderpoort. Tot 1987 was dit een koffiefabriek voor het Zwitserse bedrijf Nestlé. In het gebouw zit ook Skateland. Skateland Rotterdam is met 2600 m2 oppervlakte en zo'n 25.000 bezoekers per jaar een van de grootste skateparken van Nederland.
We lopen door over de Piekstraat.
<6>
Aan de rechterhand op nr 69-71 is een fabriekspand gebouwd in de
periode 1909-12
waar Kuypers Machinefabriek gevestigd was. Kuypers was in 1898 in
Vlaardingen begonnen, maar door de vlucht die stoommachines maakten,
moest hij uitbreiden en vond een geschikte plaats aan de
Persoonshaven. Kuypers maakte stoomheimachines en stoomturbines voor
binnenvaartschepen. In de jaren 30 toen stoom achterhaald raakte
schakelde men over op hydraulische keerkoppelingen. In 1980 werd het
bedrijf overgenomen door een bedrijf aan de Waalhaven en werd het pand
hier een opslagplaats. De hal is opgetrokken in een sobere
rondbogenstijl, die in die tijd heel gebruikelijk was voor
fabrieksgebouwen. Zoals de meeste bedrijven in dit gebied ligt ook dit
gebouw met een representatieve gevel aan de Piekstraat en met de
achterzijde aan de haven. In de Piekstraat liep een goederenspoorlijn.
Sinds 2011 is het een gemeentelijk monument. Architecten Buijs en
Pennock veranderden het in 2012 in een kantoor voor een
kledingbedrijf. Het pand ernaast was een metaalfabriek van Struyken en
Co en huisvest nu een ingenieursbureau.
De Piekstraat buigt naar rechts en via een brug gaan we het water over.
Aan de rechterhand zien we de Persoonshaven. De haven (uit 1901) en een aantal gelijknamige straten zijn vernoemd naar vader en zoon Persoons, die achtereenvolgens van 1660 tot 1692 stadsarchitecten van Rotterdam waren. De vader was betrokken bij het rechtzetten van de Laurenstoren. Omdat de havenactiviteiten zich begin 20e eeuw al steeds meer in Westelijke richting ontwikkelden vond de gemeente deze haven ongeschikt als transitohaven. De haven kreeg een bestemming als industrieterrein. Als we naar rechts kijken zien we in de verte zien we de contouren van het Feyenoord Stadion ofwel "de Kuip".
We lopen rechtdoor door de Schietloodstraat en aan het einde ervan slaan we rechtsaf de Oranjeboomstraat in. Na 150 meter zien we aan onze linkerhand NS Station Rotterdam Zuid. Via de trap en de passarel gaan we naar de andere kant van het spoor.
In de Rosestraat gaan we rechtsaf. Bij de Vuurplaat slaan we linksaf.
<6>
Recht voor ons zien we het woningcomplex de Peperklip
uit 1981 naar een ontwerp van
Carel Weeber. De naam is ontleend aan het specerijschip "de
Peperklip" dat vroeger op Nederlands Indië voer en aan de
Binnenhaven afmeerde. Weeber maakte in de vormgeving ook een andere,
voor de hand liggende, associatie: het complex heeft de vorm van een
verbogen paperclip. De gevel bestaat uit vierkanten van gelijke
afmetingen, die afwisselend een venster of een piepklein balkonnetje
bevatten. De afzonderlijke woningen zijn niet te herkennen. Het is
duidelijk dat Weeber het ritme van de vormgeving heeft laten
prevaleren boven individualiteit en wellicht woongenot. Met name
over de kwaliteit van de woningen en de eenzijdige samenstelling van
de bewonerspopulatie heeft al tot veel problemen geleid, die
inmiddels voor een deel zijn opgelost.
Links van de Peperklik zien we de Binnenhaven uit 1874. De Binnenhaven was voor die tijd zeer modern, en uitgerust met stoom- en hydraulische kranen en kolentips. De Rotterdamse Handelsvereniging had moeite met de exploitatie van de haven. De RHV bestond van het heffen van kadegelden, wat in die tijd in Rotterdam ongebruikelijk was. Kapiteins meden daarom deze haven. Bovendien was de haven bij oplevering al te smal voor de schepen van die tijd. Manouvreren was zeer lastig. In 1882 droeg de RHV de haven aan de gemeente over.
We lopen verder over de Vuurplaat
De Vuurplaat is de winkelstraat voor de wijk Stadstuinen, die we links zien liggen. Dit deel van de Kop van Zuid voorziet in de behoefte aan eensgezinswoningen met tuin en moet een groene en kindvriendelijke oase van rust worden in een anders zo hectische omgeving. Ook is de Vuurplaat de verbinding tussen Feijenoord, de Kop van Zuid en de Afrikaanderwijk.
De vuurplaat komt uit op de Laan op Zuid.
Tramhalte lijn 20/23/25
Kaart
van het tweede deel van de wandeling
Nummers <7> t/m <10> in de tekst corresponderen met nummers op de kaart. De wandeling vervolgt rechtsboven op het kaartje.
|
|
<7>
We steken de Laan op Zuid over en lopen rechtdoor via het voetpad onder het spoorviaduct door. We komen nu aan de andere kant van het spoor op de Parallelweg uit die we rechtsaf inslaan. Aan het einde van de straat gaan voor de hoge flat linksaf het plein Hillekop op.
Het complex "Hillekop" (archtitecten Mecanoo) vormt de afsluiting van
de Afrikaanderwijk en bestaat uit een waaiervormige toren en een
slingervormig bouwblok met een poort. Aan de rechterhand ligt het
grote bekken van de Rijnhaven uit 1895. Aanvankelijk deed de
haven dienst als winterparkeerplaats voor binnenvaartschepen die
bevriezing van de rivieren niet konden uitvaren. Door het grote
oppervlak was de haven ook uitstekend geschikt voor het
transitovervoer. Goederen voor Duitsland konden "op stroom", dus
zonder de omweg via de kade overgeladen worden van zeeschip op
binnenvaartschip. Deze overslag nam eind 19e eeuw een grote vlucht
door de industrialisatie van het Duitse Ruhrgebied. De
transito-overslag vond tot dan toe op de rivier zelf plaats, maar die
werd daardoor bijna onbevaarbaar. De Rijnhaven en de havens die daarna
werden gegraven, zoals de Maashaven, boden uitkomst. Inmiddels zijn de
havenactiviteiten vanwege de steeds groter en diepergaande zeeschepen
verder richting zee verplaatst naar Europoort en de Maasvlakte.
We lopen langs het slingerblok en gaan verder over de Hillelaan.
We passeren het gebouw de Zuiderster (2010) van architect Erik Rijper met de opvallende ramen.
We gaan de tweede straat (Brede Hilledijk) links in (bij het metrostation).
Metro
Rijnhaven (lijnen D en E)
We steken de Brede Hilledijk over, gaan via het trappetje over het dijklichaam en vervolgen de Brede Hilledijk aan deze kant verder linksaf.
<8>
De Brede Hilledijk vormt
de noordelijke grens van de Hillepolder en beschermde de polder tegen
de Nieuwe Maas. Het woord Hille heeft in oorkonden in dit deel van het
land de betekenis van door water omringde buitendijkse gronden. In
1525 werden de uitergorzen (buitendijkse gebieden, die bij gewone
vloed niet meer onderlopen) ten oosten van het dorp Charlois, die
"Hille" werden genoemd, in leen uitgegeven. Deze Hillepolder kreeg een
sluis en een sluisvliet. Op de hoek van de Brede Hilledijk en de
Joubertstraat staat een markant pand met een hoektoren. Het is het
voormalige kantoor- en bedrijfspand van Thomsen's Havenbedrijf uit
1900, dat vanwege de heldere steensoort van de gevel ook wel het
"Witte Huis"genoemd werd. De architect was J.P. Stock Wzn.
We lopen door over de Brede Hilledijk.
Op nrs 32-42 zien we een paviljoen van Chiel Verhoeff uit 1993. Hierin is een centrum voor werk en scholing - Back 2 your Future - gevestigd. Het pand staat op een zwart betegelde onderbouw om de ingang op gelijke hoogte te brengen met de dijk. De entree wordt gemarkeerd door een tentvormige luifel.
We gaan net voorbij het paviljoen de trap af en rechtdoor de Jacominastraat in en daarna rechtsaf de Paul Krugerstraat in
Tijdens de Boerenoorlog (1899-1902) sympathiseerde Nederland met de boerenrepublieken Transvaal en Oranje-Vrijstaat in Zuid-Afrika. De kolonisten daar waren van Nederlandse afkomst. Na verovering van de Kaapprovincies door de Britten, waren zij landinwaarts getrokken en probeerden de onafhankelijkheid van hun jonge republieken te verdedigen tegen Britse verovering. Net als in andere steden kwam in Rotterdam een wijk tot stand met straatnamen, die vernoemd zijn naar figuren en plaatsen uit deze oorlog. De voornaamste straat is de Paul Krugerstraat, de zijstraten zijn naar zijn generaals vernoemd. In 1901 bezocht Paul Kruger Rotterdam en sprak het volk op het Noordplein (niet hier dus!!) toe.
We steken het Afrikaanderplein voor Huize Maasvelt en de RK Basisschool de Globetrotter langs over.
Het Afrikaanderplein was door Hoofd gemeentewerken De Jongh als centraal plein gepland. Oorspronkelijk was een plein van 2 ha voorzien, maar door uitstel van de bouw van enkele panden ontstond een ruimte van 7 ha. Langzamerhand is het plein gevuld met allerlei wijkvoorzieningen, zoals een bibliotheek, een voetbal- en een basketbalveld, een speeltuin enz.
We slaan linksaf de Riebeekstraat in en vervolgens rechtsaf het voetgangersgebied van de Christiaan de Wetstraat in.We slaan in de Martinus Steijnstraat rechtsaf. Deze lopen we helemaal uit.
<9>
Op de hoek van de Steijnstraat en het Afrikaanderplein staat de Vogelklas Karel Schot. Hier worden zieke en gewonden vogels (maar ook vleermuizen), die in Rotterdam zijn gevonden, opgevangen en verzorgd totdat ze weer kunnen worden uitgezet. De klas is vernoemd naar onderwijzer Karel Schot (1927-1980).
We komen langs een schoolgebouw. Het betreft de voormalige Van
Oldenbarneveldschool (een HBS) uit 1927. Het is het eerste ontwerp van
stadsarchitect
Van der Steur (die ook museum Boijmans-Van Beuningen ontwierp). Hij
werd hierbij geassisteerd door W.G. Witteveen, zijn latere opvolger,
die o.a. het plan Dijkzigt ontwierp.
Het schoolgebouw is geheel uit baksteen. Als we de Martinus
Steijnstraat rechtsaf volgen zien we uitgemetselde hoofdingang. Het
gebouw vormt een monumentale afsluiting van het Afrikaanderplein. Het
gebouw huisvest nu de Turkse Kocatepe moskee en is ook een Turks
cultureel centrum. De gebedsruimte is ondergebracht in de voormalige
aula, die is uitgebreid met moderne koepel van staal en glas. De
koepelvorm refereert aan de traditionele moskee-archtectuur uit het
Midden-oosten. De binnenkant is beschilderd met oriëntaalse motieven.
Het plan voor een 49 meter hoge minaret, stuitte op veel kritiek, maar
is wegens geldgebrek nog niet uitgevoerd.
We volgen de Martinus Steijnstraat rechtsaf en dan rechtdoor het voetpad volgen. Voor het bruggetje linksaf langs de Afrikaanderhal. We komen nu op de Pretorialaan.
Op nr 141 staan gebouwen die De Jongh ontwierp voor het gemaal dat het waterpeil in de Afrikaanderbuurt moest beheersen. Nu is hier de Wijkkeuken van Zuid gevestigd. Gestart als een project in 2010 om de wijkeconomie te stimuleren, is het sinds 2012 een zelfstandig bedrijf, dat catering verzorgt met tien kookexperts uit de buurt. Op marktdagen (woensdag en zaterdag) is de keuken open voor koffie of thee met iets lekkers en uiteraard voor de lunch.
We lopen rechtsaf de Pretorialaan op.
Hier wordt twee keer per week markt gehouden.
We slaan de eerste straat linksaf, de Paul Krugerstraat in.
<10>
Na een
vijftigtal meter komen we bij het woningblok Natal. Dit complex stamt
uit 1990 en werd door F. van Dongen ontworpen (Architecten CIE). Het
bestaat uit drie groepen winkelruimten met daar bovenop een slingerend
woonblok van vijf lagen. De orientatie van de woningen verspringt
halverwege, zodat de woonkamers altijd uitkijken over de grotere
ruimte.
We lopen de straat uit en slaan aan het einde linksaf, de Maashaven OZ in. Bij het stoplicht gaan we rechtsaf naar het metro station.
Aan onze
rechterhand zien we de Maashaven uit 1905. Net als de Rijnhaven was
deze ruim opgezette haven ontworpen voor het transitotransport van
massagoederen naar Duitsland. Aan de linkerkade, de Westzijde staan
een aantal graanbedrijven, zoals de Meneba, dat nog steeds broodmeel
voor bakkerijen produceert. Dichterbij staat de grote Maassilo uit
1906, die nog twee maal is uitgebreid in 1929 en 1951. De
Rotterdamse Graansilo Maatschappij had in 1906 een vergunning
gekeregen voor een silo voor 20.000 ton graan. Brinkman en Van der
Vlugt architecten maken er in 1929 een twee keer zo grote silo van. De
laatste uitbreiding voegt nog eens een capaciteit voor 22.000 ton toe.
In de jaren '80 van de 20e eeuw blijkt de silo moeilijk te
automatiseren en gaat men op zoek naar nieuwbouw in het Botlek gebied.
De gemeente koopt het bouwwerk in 2003 en het krijgt een nieuwe
bestemming als discotheek (Now & Wow tot 2006) en als centrum voor
opstartende bedrijven in de creatieve sector.
Metro
Maashaven (lijnen D en E)
Tramhalte lijn 2
Wandeling B - deel 5 | ||
Vorige | Overzicht | Volgende |
© Eddy le Couvreur, 1999-2014
laatst gewijzigd: 14-06-2014