Wandeling B - deel 2 "Het Oude Noorden" (4,7km)
…van Station Noord door het Oude Noorden, Blijdorp en de Provenierswijk naar het Centraal Station…
Kaart
van de wandeling
Nummers <1> t/m <8> in de tekst corresponderen met nummers op de kaart. De wandeling begint rechtsboven op de kaart. |
|
|
Restaurants in het Oude Noorden |
Tramhalte
lijn
4, 8
NS
Station
Rotterdam Noord
<1>
De wandeling begint bij Station Noord. We lopen de brug over het Noorderkanaal over.
Dit kanaal is de verbinding tussen de Schie en de
Rotte en werd rond 1910 aangelegd. De
vaarroute naar open water, was door het dempen van de Binnenrotte
ten behoeve van het spoorviaduct door het centrum in 1872, nogal
ingewikkeld geworden. Via het Noorderkanaal en het Schie-Schiekanaal
konden schepen via de Delfshavense Schie en de Coolhaven makkelijker
de Nieuwe Maas bereiken. Nu liggen er veel woonboten in. Voor
de scheepvaart heeft het weinig betekenis meer.
Bij het stoplicht steken we over en lopen de Bergweg op.
Deze straat heeft zijn naam te danken aan Hillegersberg waar ze vanuit Rotterdam naar toe liep. Voor 1897 heette ze ook wel Blommersdijksche weg, naar het ambacht dat hier lag. Het ambacht werd al in 1280 genoemd. De buurt hier links van de Bergweg heette ook Blommersdijk en werd tussen 1896 en 1911 gebouwd. Het gebied hoorde bij de gemeente Hillegersberg, maar werd in 1903 aan Rotterdam voor fl. 100.000 gulden verkocht, omdat het dorp de investeringen voor de ontwikkeling van het gebied niet kon opbrengen. Blommersdijk ging door voor een wat betere buurt.
Aan de linkerhand zien we een kerk staan. Het is een Lutherse kerk uit 1949 ontworpen door B van der Lecq in een neoromaanse stijl. Voor de bouw van de kerk was dit een opgespoten landje waar de bekende voetballer Faas Wilkes (1923-2006) in zijn jonge jaren met zijn buurtgenoten voetbalde.
Tramhalte
lijn
4, 8
We lopen de Bergweg verder in.
Net voorbij de tramhalte begint links de Soetendaalseweg. Hier woonde de voetballer Faas Wilkes tot hij 1949 naar Milaan verhuisde om daar bij Inter Milaan te gaan spelen. Rechts zien we aan het Bergwegplein het Humanitas gebouw staan. Dit is een verzorgingstehuis op humanistische grondslag, waar de zorg wordt aangepast aan de veranderende omstandigheden van de bewoner.
Als we even later links de Blommersdijkselaan
inkijken zien we de St Hillegardiskerk liggen. Gebouwd in 1891. De
architect van deze neo-gotische kerk was Magry. Magry was de
stamvader
van drie generaties Rotterdamse architecten, die voornamelijk
Katholieke gebouwen ontwierpen: kerken, kloosters, scholen,
ziekenhuizen en verenigingsgebouwen. Deze kerk is de enige in
Nederland die gewijd is aan Hillegardis (Hildegard) van Bingen, een
Duitse heilige uit de 11e eeuw. De later aangebouwde kapel heeft
mooie glas-in-lood ramen. In 1915 kreeg de kerk een orgel, ter
gelegenheid van het 40 jarig jubileum van de pastoor Hammer, de
eerste voorganger in deze kerk.
We vervolgen de Bergweg.
<2>
Op de hoek (driesprong) met de Benthuizerstraat staat het woonwarenhuis van Correct. Het gebouw werd in 1935 als bioscoop gebouwd (Victoria-theater), maar in de zeventiger jaren is de buurtbioscoop, zoals vele anderen door de concurrentie van de TV gesloten.
De Bergweg buigt naar rechts.
Op nrs 113-115 staan een paar panden in Art
Nouveau stijl. Iets verderop zien we voorbeelden uit
van Hollandse Neorenaissance op nrs.
121-129. De panden dateren, getuige de gevelsteen uit 1897.
Tramhalte
lijn
4
We zijn nu in Het Oude Noorden. Aanvankelijk zag de gemeenteraad niets in het ontwikkelen van dit gebied, omdat het te ver van de havens zou liggen. Maar aan het eind van de 19e eeuw werd de ruimtenood toch zo hoog, dat men in 1877 besloot om straten aan te leggen. Het ontwikkelen zelf werd aan het bedrijfsleven overgelaten. Een van de weinige eisen die de raad stelde betrof het verbod om arbeiderswoningen te bouwen aan de singels en belangrijke verbindingswegen. De plannen, die stadsarchitect De Jongh met de buurt had, stuitten op weerstand bij de verschillende eigenaren van de kavels. Die plannen vonden ze te ingewikkeld en in hun ogen zou te veel kostbare bouwgrond aan openbare ruimte verloren gaan. De grondeigenaren wonnen grotensdeels het pleit , zodat het stratenplan ongeveer het slotenpatroon van de polder volgt. De wijk werd in hoog tempo volgebouwd met arbeiderswoningen en middenklasse en duurdere woningen langs de singels.
Tramhalte
lijn
4
We lopen verder tot de Gerard Scholtestraat en slaan die links in.
<3>
Op nr. 129 zien we het Heilige Geesthuis. Dit was
een oudemannenhuis, gebouwd
in 1898, als opvolger van het Proveniershuis op de Schiekade. Het
deed als zodanig dienst tot 1965. Nu is hier een kantoor van een
woningcorporatie gevestigd. De stichting die het Heilige Geesthuis
beheerde is al in 1430 opgericht. Sinds de bejaardenzorg door
andere organisaties is overgenomen is het oude-mannenhuis opgeheven.
Er is een stichtingsbestuur, dat vanuit de vrucht van het kapitaal
projecten steunt in de geest van de oude doelstelling. Steun aan
armlastige behoeftige oude mannen in Rotterdam staat centraal, zij
het dat die omschrijving ruim wordt geïnterpreteerd. De linkerkant
van de straat is onder handen genomen door de stadsvernieuwing,
zoals zoveel straten in het Oude Noorden. De kwaliteit van, met name
de arbeiderswoningen, was niet al te best. Veel woningen waren tot
in de zeventiger jaren van een wasgelegenheid verstoken. Veel huizen
zijn inmiddels vervangen of onherkenbaar gerenoveerd.
We slaan de Benthuizerstraat links in en meteen rechtsaf het Pijnackerplein op.
<4>
Het Pijnackerplein moest in de plannen van de
Jongh een centraal plein worden waar veel straten samen moesten
komen. De ontwikkelaars
vonden
dat maar niets. Het kostte veel te veel ruimte. Na lang
onderhandelen kon de gemeente de grond van het plein terugkopen en
ontstond het huidige plein, veel kleiner dan de bedoeling was en al
helemaal niet zo centraal. De muziektent stamt uit de het begin van
de 20e eeuw . Op nr. 24 staat een mooi gerestaureerd pand
uit 1897, waar een aannemersbedrijf is gevestigd.
We lopen rechts langs de muziektent de Pijnackerdwarsstraat in naar de 1e Pijnackerstraat.e
In de Pijnackerstraat zien we rechts voor ons het leuke Brancoplein, aangelegd in 2003. Het is vernoemd naar Branco van Dantzig (1874-1942) de Joodse pionier op het gebied van de logopedie. Zij werd 17 september 1942 in Auschwitz om het leven gebracht. Van Dantzig woonde gek genoeg niet hier, maar aan de 's-Gravendijkwal in Rotterdam-West.
We lopen de 1e Pijnackerstraat links op. We steken de Zaagmolenstraat over en lopen verder tot de Bloklandstraat en slaan deze rechts in. We lopen de Bloklandstraat helemaal uit, steken de Tochtstraat over.
In de Bloklandstraat groeide de beroemde voetballer Coen
Moulijn op. Hij woonde op nr.
14. Als jongen was bijna elk vrij moment te vinden aan het eind van de
straat, die toen eindigde op de blinde muur van een fabrieksgebouw.
Tijdens de stadvernieuwing van de jaren 70 van de vorige eeuw werd
deze muur gesloopt. In 1990 is door de kunstenaar Hans Citroen op
ongeveer de zelfde plek een muur geplaatst (genaamd "Geen woorden,
maar DaDa") met een plaquette er in die Moulijn verbeeld. Moulijn
speelde één seizoen voor Xerxes en daarna van 1955 tot 1972 voor
Feijenoord, waarmee hij de Europacup en de Wereldbeker won. Zijn
collega Wim Jansen groeide overigens ook hier in deze straat op (hoek
Pijnackerstraat)
We lopen terug tot de Tochtstraat en slaan die linksaf in. We lopen deze straat uit en slaan linksaf de Zaagmolen straat in. We slaan vervolgens de tweede straat rechts, Zwaanshals in.
Tramhalte
lijn 8
De naam Zwaanshals was eind 16e eeuw de naam van een huis dat hier stond en ook de naam van de buurt. Waarschijnlijk houdt de naam verband met de bocht die de rivier de Rotte hier neemt.
We lopen Zwaanshals uit en komen op het Noordplein
<5>
Het
Noordplein werd in 1899 ingericht als marktplein, welke functie het
tot de 2e wereldoorlog heeft vervuld. De binnenvaartschippers
konden via de Rotte direct hun verse groenten aanleveren. Het was
voornamelijk een groothandelsmarkt. Begin negentiger jaren is
het plein opnieuw ingericht. Iedere eerste zaterdag van de maand
vind hier de Oogstmarkt
plaats, een boerenmarkt waar landbouwproducten uit de omgeving van
de stad worden verkocht. Aan het plein is het Kookpunt gevestigd,
een specialistische winkel op het gebied van keukenapparatuur en
kookgerei. Er zijn ook een aantal café's met terras aan het
plein.Op het plein staat een Marokkaanse fontein. Het is een
geschenk van de Marokkaanse gemeenschap uit 1999. Na alle
negatieve berichtgeving over de groep de voorafgaande jaren, wilden
ze wel eens positief in het nieuws komen. De Marokkanen zamelden
zelf het startkapitaal in, de gemeente legde de rest
bij. Gerenommeerde ambachtslieden uit de Marokkaanse stad Fez,
zogenoemde mellam, hebben de fontein ontworpen en aangelegd. Links
van de fontein (Noordplein 81-85) staat het voormalig stoomgemaal
uit 1891. Ontworpen door De Jongh moest dit gemaal de singels
bemalen. Daarnaast bouwde hij nog een desinfecteringsoven voor de
gemeentelijke reinigingsdienst. Huisraad werd hier ontsmet van
cholera en tyfus. De warmte werd gebruikt om het stoomgemaal aan te
drijven. Ook personen konden hier gedesinfecteerd worden in een
badkamer. Achter de fontein staat het rioolgemaal (Noordplein
93) uit 1923 in expressionistische stijl.
Aan de overzijde van het plein zien we de
Noorderbrug over de Rotte. De eerste (houten)brug
werd hier in 1860 aangelegd. De huidige stenen variant stamt uit
1910. Links van de brug, aan de overkant van de Rotte staat het
kantoorgebouw dat hoorde bij de Heinekenbrouwerij. De Rotterdamse
vestiging van deze van oorsprong Amsterdamse brouwerij werd in 1873,
na bemiddeling van de Rotterdamse financier Pincoffs aan de
Crooswijksesingel geopend.
We lopen naar rechts, langs apotheek Exler, tot aan de Noordsingel. Hier slaan we rechtsaf.
Tramhalte
lijn
4
Op uitdrukkelijke wens van de gemeenteraad werden er aan de Noordsingel geen arbeiderswoningen gebouwd. Hier was vooral ruimte voor herenhuizen, middenklasse woningen en officiële gebouwen. De Noordsingel maakte deel uit van het waterproject van stadsbouwmeester Rose uit 1842, dat beoogde het waterbeheer en de hygiëne te verbeteren. Hiertoe werden een groot aantal singels gepland die regelmatig doorgespoeld werden met vers Maaswater. In 1862 werd het plan voltooid.
<6>
Op nr 115
staat het gerechtsgebouw, gebouwd in 1895, door architect
W.C. Metzelaar. Metzelaar was in 1886 zijn vader opgevolgd als
Ingenieur-architect voor gevangenissen en gerechtsgebouwen bij
het ministerie van Justitie. Overal in Nederland zijn nog bouwwerken
van vader en zoon Metzelaar te vinden. De Rotterdamse rechtbank
geldt als W.C. Metzelaars beste werk. Opvallend is de symmetrische
opbouw, de bruine en gele stenen die in de gevel zijn gebruikt en de
rijke decoraties met pilasters. Dit is een van de grootste gebouwen
in de neo-renaissancestijl in Rotterdam. De rechtbank is inmiddels
verhuisd naar de Kop van Zuid. Na een renovatie is het gebouw in
1999 in gebruik genomen door de Raad voor de Kinderbescherming.
Tegenover de rechtbank staat een monument dat herinnert aan het neerstorten van een Engelse bommenwerper op 16 juli 1941. Uit een reconstructie is gebleken dat de piloot doelbewust voor zijn noodlanding op de Noordsingel aanstuurde om zo slachtoffers te voorkomen. Hij slaagde in die opzet, maar de vier bemanningsleden waren allen op slag dood. In 1946 is een monument geplaatst dat door de Rotterdamse beeldhouwer Willem Verbon in vervaardigd op de binnenplaats van de gevangenis. Verbon was zelf getuige van het neerstorten van het vliegtuig. Het beeld stelt een gespierde mannenfiguur voor, die zwevend aan de betonplaat hangt. Het monument is in opdracht van het Committee Noordsingel vervaardigd. Dit committee van buurtbewoners was ontevreden met het simpele kruis dat een jaar eerder was geplaatst en zamelde daarom geld in voor een meer aansprekend monument.
We lopen iets door.
Achter en links van het gebouw staat de strafgevangenis uit 1872 met vier radiale vleugels. Het gebouw is ontworpen door Allard Piersson en was de eerste strafinrichting in Nederland met eenpersoonscellen. Het ontwerp is gebaseerd op de gevangenis van Berlijn. De bouw begon pas na de dood van Pierson in 1870. Voor de directeur, de adjunct-directeur en de gevangenisarts werden twee directievilla's gebouwd, pal aan de Noordsingel. De cipierswoningen werden strategisch op de noord- en oosthoek van het terrein gezet. De gevangenis was tot 2012 in gebruik. Het gerechtsgebouw en de gevangenis gaan onderdeel uit maken van een open en groen leefgebied met woningen, groen en bedrijvigheid, De Tuin van Noord genaamd.
We lopen door tot de Bergweg. We slaan de Bergweg links in.
Tramhalte
lijn
4
Rechts staat het woongebouw Eudokia en de gelijknamige winkelpassage. Het staat op de plaats waar sinds 1890 het gereformeerde ziekenhuis Eudokia voor "Chronische Lijders" stond. Na de oorlog is het een algemeen ziekenhuis geworden. Inmiddels het Eudokia samen met het Bergwegziekenhuis, dat iets verderop lag in het IJssellandziekenhuis opgegaan in Capelle a/d IJssel.
We lopen verder, onder het spoorviaduct door en langs het voormalige NS-station Rotterdam Bergweg.
Over het viaduct liep het "Hofpleinlijntje" van
station Hofplein, via Rodenrijs en Pijnacker naar Den Haag Centraal.
Het Hofpleinlijntje werd in 1908 aangelegd en door de Z.H.E.S.M.,
een van de voorlopers van de NS, in gebruik genomen.
De lijn liep van het Hofplein naar Scheveningen en mikte op
badgasten en welgestelde forensen uit o.a. Wassenaar. Eind 19e en
begin 20e eeuw trok een deel van de Rotterdamse elite naar Den Haag
en Wassenaar, waar het woonklimaat beter en de gemeentelijke lasten
lager waren. De Hofpleinlijn gaf hen een snelle en comfortabele
woon-werk verbinding. Het was de eerste elektrische treinverbinding
van het land. Het viaduct was het eerste bouwwerk uitgevoerd in
gewapend beton. Door de holle betonconstructie was de trillings- en
geluidshinder voor de omgeving minder. Het viaduct is gedecoreerd
met beeldhouwerken van Jan Altorf. In 2006 is de Hofpleinlijn van NS
opgegaan in het netwerk van RandstadRail, dat door de RET
verzorgd wordt. Het station Bergweg is toen gesloten. Met de
ingebruikname van de metrotunnel onder de Statenweg in 2010 is het
spoorwegviaduct helemaal buiten gebruik gesteld. Wat er met het
historische viaduct gaat gebeuren is nog niet bekend. Het
eerste deel bij station Hofplein is nu een dakpark en een
openluchttheater. In Station Bergweg is nu een restaurant en
een bakkerij gevestigd.
Direct na het spoorviaduct, staan rechts drie oude panden, waarvan het pand op nr. 343 in Art Nouveau stijl.
We lopen door tot het stoplicht.
Tramhalte
lijn
25
De Schiekade en de Schieweg volgen het tracé van
de voormalige kanaal Rotterdamse Schie.
Met het verlenen van stadsrechten in 1340 gaf graaf Willem IV van
Holland ook toestemming tot het graven van de Rotterdamse Schie. Zo
kreeg Rotterdam een eigen vaarverbinding met het Hollandse
achterland en kon men de handelsconcurrentie met Schiedam en
Delfshaven aangaan. Vanaf 1931 werd de Schie in delen gedempt (waar
nu de Schieweg aan de rechterhand) ligt. Dit om het uitbreidingsplan
van stadsbouwmeester Witteveen mogelijk te maken. De rest werd in
1940 dichtgegooid met puin van de gebombardeerde stad (waar nu de
Schiekade aan onze linkerhand ligt). Links van de
Bergweg op Schiekade 6 bevindt zich pizzeria "Angelo
Betti" (donkergrijze gevel), waar volgens insiders de "beste
pizza's van Rotterdam" worden geserveerd. Angelo Betti verkoopt al
sinds 1922 Italiaans ijs in Rotterdam. Sinds het
bombardement in 1940 is de zaak hier gevestigd. Inmiddels wordt
het restaurant door de 4e generatie Betti geleid.
We slaan rechtsaf de Schieweg in
Aan de overzijde op nrs 10-18 een rijtje woningen uit 1890, kennelijk gespaard tijdens het bombardement van 1940.
Bij de stoplichten steken we de Schieweg naar links over. Aan de overkant bij nr 60 links de hoek om de Schepenstraat in.
<7>
Tramhalte
lijn
25
We komen nu in Blijdorp.
Blijdorp dankt zijn naam waarschijnlijk aan een buiten dat in 1653
al op een kaart voorkomt en dat in de 19e eeuw werd
gesloopt. De Blijdorpse polder is veel ouder en is ontstaan na de
aanleg van de Delfshavense Schie in 1389. Blijdorp werd in de jaren
dertig van de 20e eeuw gebouwd. Het maakte
deel uit van het uitbreidingsplan van stadsarchitect Witteveen. De
wijk ligt symmetrisch links en rechts van de statenweg met de
statensingel, die er dwars door heen slingert. Bij de inrichting van
de wijk hebben de architecten van het Nieuwe Bouwen relatief veel
ruimte gekregen. Hier op de Schepenstraat zien we aan de linkerhand
daar een paar voorbeelden van. De nrs. 10-42 zijn ontworpen door Ten
Bosch, terwijl de complexen op 44-56 en 60-74 door J.H.
van den Broek werden ontworpen. De overzijde van de straat is
veel traditioneler van opzet.
We lopen door tot aan de Statensingel
Aan de rechterhand zien we de Prinsekerk staan. De (Hervormde) kerk - een gemeentelijke monument - werd in 1933-34 ter vervanging van de Oosterkerk aan de Hoogstraat gebouwd. De kerk dankt haar naam aan de 400e geboortedag van Willem van Oranje in dat jaar. Architecten waren Meischke en Schmidt. Binnen staan een orgel (1720) en een kansel (1710), die uit de Oosterkerk afkomstig zijn. Ook de Avondmaaltafel, kerkebanken en het Christusmedaillon zijn uit de Oosterkerk afkomstig. De kerk is qua bouwopzet uniek in Rotterdam. De kerk is rond een van de straat af zichtbare, eigen binnenhof gebouwd. Naast de kerkzaal bezit het gebouw een kapel, enkele lokalen en een kosterswoning. De kerk heeft een toren van 29 meter hoogte. In deze toren bevinden zich drie luidklokken. Deze hebben elk een naam. Ze heten van klein naar groot De Juicher, De Roeper en De Trooster.
We vervolgen de Schepenstraat nog even tot het Walenburgerplein en nemen het voetpad linksaf. We komen op de Walenburgerweg, die we links inslaan.
<8>
Op nr 31-33 staat Oud-Walenburg. In de 16e
eeuw stond hier een buitenhuis van een dochter van een haringkoopman
en regent, Hillegont Cornelisdochter Besemer. Haar kleinzonen werden
de eerste Rotterdammers die tot bisschop werden gewijd. Dit was ook
het einde van de dynastie. In de 18e eeuw
werd het huis gesloopt om in plaats te maken voor een
herenhuis en 1881 door een villa. Van 1897 tot 1905 werd deze villa
in gebruik genomen door diaconessen. Deze villa werd wederom
gesloopt om in 1907 plaats te maken voor het huidige huis dat
gebouwd werd voor de houthandelaar Helmer. Het is ontworpen door Ed.
Cuypers, een neef en leerling van de bekende P.J.H. Cuypers
(Centraal Station en Rijksmuseum in Amsterdam). De stijl,die Ed
Cuypers hier toepaste heet "Um 1800". Deze stijl grijpt terug op
bouwwijzen die rond 1800 in zwang waren. Het huis werd in 1919 een
klooster voor de dominicaner zusters van Catherina van Siena.
Daarvoor moesten wel een paar wereldse elementen worden vervangen.
Naakte gebeeldhouwde kinderen kregen een jurkje aan en een
muzieknimf met een harp kreeg en tuniek en een aureool om, zodat ze
door kon gaan voor St Cecilia. Uit angst voor onteigening en sloop
stichtten de zusters in 1933 een kleuterschool naast het klooster
(nu een MAVO). Sinds 1994 is er in de villa en in de kloosteraanbouw
(rechts) een pension voor thuisloze jongeren gevestigd, Maaszicht
genaamd. De huidige eigenaar van het pand, de woningcorporatie
Woonbron heeft de villa van 2007 tot 2010 laten restaureren.
We keren terug en steken bij de oversteekplaats de Walenburgerweg over en lopen over het voetpad rechts langs de Spoorsingel.
<9>
We komen
nu in de Provenierswijk, genoemd
naar het in 1898 gesloopte Proveniershuis, dat tot 1898 aan de
Schiekade stond. De spoorsingel is in 1865 gegraven als sluitstuk
van het waterplan van Rose (zie ook
Noordsingel). De beplanting van de singels werd aan vader en zoon
Zocher toevertrouwd. Het werd aan het begin van de 20e
eeuw bebouwd, vooral met huizen in Art Nouveau of eclectische stijl.
Tussen de Hoevestraat en de Klein Coolstraat staat op nrs 31-49 een
laag blok van begin 20e eeuw in Art Nouveau stijl. Ook de
nrs 51-55 uit 1902 van de architect Idburg zijn in die bouwstijl.
We komen nu op het Proveniersplein.
Links zien we de Provenierssingel die naar de Schiekade loopt. Rechts daarvan zien we de Proveniersstraat die eveneens naar de Schiekade loopt.
We steken het Proveniersplein over en gaan het Centraal Station in.
NS
Station
Rotterdam Centraal
<10>
Het oude Centraal Station werd in 1957 in gebruik
genomen en was van
de hand van Sybold van Ravestein. Het gebouw is in de loop van 2008
gesloopt en heeft plaatsgemaakt voor een nieuw Rotterdam Centraal,
ontworpen door de architecten Benthem, Van Schooten en Geuze (Team
CS). Opvallende elementen zijn de integrale glazen perronkap, die
alle sporen overkapt en aan deze zijde de glazen golvende gevel. Aan
de voorzijde bevindt zich de in een 30 meter hoge punt oplopende
stationshal. Voor en achterzijde worden met de perronopgangen
verbonden door een 45 meter brede reizigerstunnel, waaraan de
winkelvoorzieningen liggen. Om te benadrukken dat deze zijde, de
Blijdorpzijde, niet als achterkant van het station moet worden
gezien, is de spreuk aangebracht: "Als je het van beide kanten
bekijkt, is deze kant net zo centraal als de andere kant".
Tramhalte
lijnen
4, 7, 8, en 20, 21, 23, 24, 25 (Stationsplein)
Metro
Centraal
Station (lijnen D en E)
Wandeling B - deel 2 | ||
Vorige | Overzicht | Volgende |
© Eddy le Couvreur, 1999-2014
laatst bijgewerkt: 16-02-2015