Op pad in Rotterdam |
|
||||||
Kaart
van de wandeling
Nummers <1> t/m <3> in de tekst corresponderen met nummers op de kaart. De wandeling begint rechtsboven op de kaart. |
|
||||||
Restaurants in Kralingen | |||||||
Wandeling A - deel 1a "D.W.L. terrein" (2,5km) |
|||||||
Van Kralingse Zoom via DWL-terrein naar Woudestein …
<1> De wandeling begint op Metrostation Kralingse Zoom. Men gaat vanaf het perron naar boven naar de stationshal en neemt de uitgang aan de linkerzijde. Vervolgens met de roltrap naar beneden. Links zien we het eindpunt van de Parkshuttle. Een onbemand voertuig dat werknemers, die op het nabijgelegen bedrijventerrein Rivium werken, op afroep ophaalt en wegbrengt. Dan rechtsom, onder het viaduct door langs het fietspad lopen we naar de Kralingse Zoom. Daar aangekomen linksaf richting Erasmus Universiteit. Bij de zebra lopen we rechtdoor. Links is het Brainpark te zien, een bedrijvenpark met vooral kennisintensieve bedrijven. Het park is juist hier ingericht vanwege de verwachte wisselwerking met de naastgelegen Erasmus Universiteit. Voor het kruispunt met de K.P. van de Mandeleweg steken we rechtsaf de zebra over en lopen het terrein van de Erasmus Universiteit op (Ma-vr 7-23 u. en zaterdag 9-13 uur op andere tijden alternatieve route volgen: rechtdoor, viaduct over, rechtdoor, fietspad Honingerdijk rechtsaf tot trap links omlaag, ;hek door route vervolgen vanaf: nr.2). De Erasmus We lopen het terrein op langs de tennisbanen en zien na een 150m de universiteitsbibliotheek in het water staan. We slaan de Institutenlaan linksaf in. De hoogbouw aan de rechterhand bevat kleine collegezalen en kantoren van faculteiten. De Hogeschoollaan gaan we rechtsaf in. Deze
volgen we tot de poort. Meteen uit de poort linksaf langs het
eindpunt van <2> Hier was van 1871 tot in de zeventiger jaren het Drinkwaterleiding bedrijf gevestigd, waar het Rotterdamse drinkwater werd gezuiverd. In 1980 is begonnen met de bouw van ongeveer 2500 woningen. In het ontwerp van de woonwijk is getracht de structuur van het waterbedrijf te behouden. Als we het terrein oplopen zien we meteen rechts de Paleiszaal. Dit gebouw maakte deel uit van het pompgebouw, dat nu dienstdoet als wijkcentrum. De zogenoemde Paleiszaal kan gehuurd worden voor festiviteiten en wordt ook door de deelgemeente Kralingen als trouwzaal gebruikt. Bij de filterbekkens gaan we linksaf om de bekkens heen. Rechts zien we de watertoren die nu als café restaurant dienst doet. We lopen verder langs de filterbekkens. Recht voor ons zien we de voormalige snelfiltergebouwen, gebouwd in 1929 toen er een nieuwe filtertechniek werd geïntroduceerd. De gebouwen zijn nu ingericht voor jongerenhuisvesting. We houden de filterbekkens aan de rechterhand, steken de parkeerplaats over en gaan rechtsaf de Watertorenweg op. Na 20 meter links het trappetje op en de weg vervolgend, zien we rechts Hal4, nu in gebruik als zaal voor dinnershows en evenementen. We lopen langs het haventje. Aan het eind van het haventje stonden ooit de Rijnwaterkelders, een groot soort waterreservoir. Boven op deze kelders zijn energiezuinige woningen gebouwd. (Belangstellenden kunnen de trap op om langs de woningen te lopen). Vóór de bejaardenflat linksaf en weer rechts (Rijsakkerstraat) tot aan de Oude Plantagedreef, die we oversteken. We lopen het parkje in. We We volgen het pad dwars door het parkje en steken bij de stoplichten de Maasboulevard over. We lopen rechtdoor tot aan de Oostmaaslaan (links). De Maasboulevard loopt langs de grote bocht in de rivier de Nieuwe Maas en biedt een mooi uitzicht op de Skyline van de stad. Ze werd na de watersnoodramp van 1953 aangelegd toen de hoofdwaterkering werd verlegd van de Honingerdijk naar de Maasboulevard en de dijken werden verhoogd tot de zogenaamde Deltahoogte. In 1964 werd de weg voor het verkeer opengesteld We steken nu rechts de Honingerdijk over en aan de overkant gaan we links af.
Wandeling A - deel 1b "Kralingen" (7km)
...van Woudestein naar Oostplein... Dit deel van de wandeling begint op de
Honingerdijk bij de <3> Schuin rechts zien we het stadion van Excelsior liggen, de derde betaald voetbalclub van Rotterdam, die sinds een aantal jaren in de 1e divisie speelt. We lopen langs de Honingerdijk. Bij de zebra gaan we een beetje naar rechts en nemen de weg die naar beneden loopt. Rechts zien we eerst de voormalige
buitenplaats "In den Rustwat" uit 1597. De bomentuin is ontstaan toen in de tuin van de reder Hoey Smith alle vierhonderd iepen gerooid moesten worden vanwege de iepenziekte in 1928. De reder vatte het plan op om een arboretum in te richten en verzocht zijn zeevarenden uit alle bezochte havens zaden van bomen mee te nemen. Sinds 1958 is het arboretum in beheer van een stichting. We vervolgen de Honingerdijk-beneden en passeren het park Honingen.
We komen bij de R.K. Lambertuskerk aan de Oostzeedijk-beneden. De kerk is in 1878 gewijd. De kerk staat op de plek waar ooit de herberg de Gouden Leeuw stond (zie later m.b.t de sociëteit Eendracht Maakt Macht). In 1802 kocht de kerk de herberg aan en bouwde op deze plek een schuilkerk, die ondanks een vergroting in 1830 in de 2e helft van de 19e eeuw te klein werd. Architect Magry, leerling van PHJ Cuypers (Rijksmuseum, Amsterdam Centraal Station), ontwierp de kerk op 34 jarige leeftijd. Magry heeft meer dan 40 kerken ontworpen, waaronder de Hillegardiskerk in het Oude Noorden (1892) en de Sint Liduinakerk in Schiedam (1878). De kerk is uit baksteen gebouwd, de westzijde is in Franse hooggotische kathedraalstijl. Deze naar de middeleeuwen verwijzende stijl was zeer populair bij katholieken in die tijd. De middeleeuwen waren de glorieuze tijd van de kerk, die toen nog het enige christelijke geloof vertegenwoordigde. Na de reformatie was dat niet meer zo. De kerk bestaat uit een middenschip met lage zijbeuken, een transept en een eenbeukig koor. In 1900 werd de kerk voorzien van het huidige orgel. We passeren de Waterloostraat. Deze buurt stamt uit 1865 en bestaat uit arbeiderswoningen met bedrijfswoningen eronder. Getuige het Jugendstilbord timmerwerkplaats. We slaan de volgende straat rechts in: Avenue Concordia. <4> Deze straat is in 1883 aangelegd en genoemd
naar de Bouwmaatschappij Concordia, die de laan aanlegde. Het is
een laan met dure herenhuizen, voornamelijk in Hollandse
neorenaissance stijl, met zijn witte trapgeveltjes en
sierblokjes. Verder veel horizontale witte randen en ornamenten
en torentjes op de hoekpanden. In de woningen op nrs. 103 en 105 overheerst
Art Nouveau. Het pand op de hoek met de Polanenstraat
(met de achtkantige toren) op nr 100 is een voormalige apotheek,
waarvan het interieur uit de 19e eeuw nog intact is,
maar is verplaatst naar het museum Moriaan in Gouda. Het is
gebouwd in 1892 voor de apotheker Van Senus. Het pand op We slaan linksaf de Lusthofstraat in, De Lusthofstraat was ooit bedoelt als doorgaande weg naar het oosten, maar de doorbraak van de Waterloostraat stuitte op lokaal verzet, zodat deze brede straat daar doodloopt. De straatnaam verwijst naar de buitenverblijven, die vele Rotterdamse notabelen vanaf de 18e eeuw in Kralingen hadden aangelegd. We gaan opnieuw linksaf de Voorschoterlaan in. De Voorschoterlaan is aangelegd in 1884, een jaar later dan de Avenue Concordia. De naam van de Voorschoterlaan was aanvankelijk de Avenue Prins Alexander. In 1897 werd de naam gewijzigd in Voorschoterlaan, naar "het geslacht Voorschoten, waaruit de eerste ambachtsheren van Kralingen zijn voortgekomen". Op nr 79 ligt het hofje "Uit Liefde en
Voorzorg" uit 1904. Het is ontworpen door de architect Gerrit
Pelt, in een Verderop op nr 145 is de boekhandel Amesz gevestigd. Het is de oudste nog bestaande boekhandel in Rotterdam, opgericht in 1886 in de Waterloostraat als boekbinderij. Later begon de uit Gouda afkomstige Amesz ook boeken te verkopen. In 1895 verhuisde het bedrijf naar dit adres. De winkel is nog steeds in handen van de familie, nu in de 4e generatie. We keren om en lopen de straat helemaal uit. Op de nrs. 54, 46 en 44 staan woonhuizen van de hand van C. Bruynzeel en Zn. Duidelijk is dat de architect niet erg stijlvast is geweest. Voor we de Oude Dijk rechtaf inslaan lopen we even het metrostation Voorschoterlaan in In het metrostation Voorschoterlaan is een
fraai tegeltableau ingemetseld, dat vroeger in de herensociëteit
Eendracht maakt Magt (1903) verwerkt was. Deze sociëteit stond
tot de
We verlaten het metrostation weer en gaan linksaf. We komen op de Oudedijk en slaan rechtsaf. Het verschil tussen de linker- en rechterzijde is qua bebouwing opvallend. Links nog veel vooroorlogse villa's en rijtjeshuizen, rechts veel nieuwbouw als gevolg van de bombardementen in 1940 en de stadsvernieuwing in de jaren 80. We lopen door tot de Hoflaankerk uit 1842. <5> We slaan rechts de Hoflaan in. De naam van deze straat herinnert aan het slot
Honingen dat vanaf 1233 tot 1672 ten oosten van de straat heeft
gelegen. De Hoflaan was de oprijlaan naar Slot Honingen. De Hoflaan
heeft een zeer voornaam karakter door de vele vila's. Tot 1878
werd er op de Hoflaan tol geheven. Op nrs 30-34 vinden we
voorbeelden van de Hollandse renaissance. Het huis op nr. 38 was
tot 1965 ambtswoning voor de Rotterdamse burgemeester.
Burgemeester Thomassen wilde hier niet wonen en ging een
woningruil aan met iemand die aan de Ringvaartweg woonde. Later
heeft de gemeente dit pand hier van de hand gedaan. Hoflaan nrs
58,60 en 62 was ooit eigendom van de familie Vaes Elias. De
panden kennen een lange We gaan linksaf de Slotlaan in. Aan de rechterhand zien we naar een honderdtal meter een grote vijver een restant van de slotgracht van slot Honingen. Ook het kleinere vijvertje links heeft die oorsprong. Op nr 29 staat het woonhuis "Het Oude Slot" uit 1870, ontworpen door C. Bruijnzeel en Zn. Het heeft een neo-klassiek fronton over de volle breedte en een glas-in-lood raam dat Slot Honingen voorstelt. Op nr 31 staat het woonhuis "Nieuwe Slot" , ontworpen door dezelfde architecten. Het werd in 1910 verbouwd en voorzien van zes kolossale pilasters en decoraties als druiventrossen en zeemonsters. We slaan linksaf de Vijverlaan in. We lopen terug naar de Slotlaan en gaan linksaf verder. We houden links aan, volgen de Essenweg een paar meter en steken de Groene Wetering over en lopen de Essenlaan in. Ook dit is weer een typische rustige laan van het oostelijk deel van Kralingen met herenhuizen uit het begin van deze eeuw. Op nrs 77-79 een dubbel herenhuis door Van Tijen uit 1937. Dit is een goed voorbeeld van het Nieuwe Bouwen, de functionalistische architectuurstroming die in die tijd ook in Nederland voet aan de grond kreeg. Het werken met glas, beton en staal en het toelaten van veel licht en lucht is typisch voor deze bouwstijl. Nr 62-64 stamt uit 1903 en is van de hand van Stok en Zn. Het gebouw is gebouwd in chaletstijl en is half villa en half stadshuis. Het huis heeft een aparte muziekkamer. De architect won er in 1904 een gevelwedstrijd mee. De woning was bestemd voor Justus Schreuder, directeur van een zaadhandel. Hij was ook een muziekliefhebber en de woning is dan ook voorzien van een speciale muziekkamer. De houten veranda is voorzien van een hekwerk met gesneden uilen. Op nrs 12-24 komen we weer huizen van Bruynzeel en Zn tegen van omstreeks 1900. Ook hier weer een grote variëteit aan stijlen: pilastergevel (22), Louis XVI (16), 18e eeuwse-topgevel (12). We komen op de 's-Gravenweg, ooit de doorgaande weg naar Gouda. We gaan rechtsaf.
Op de ’s-Gravenweg gaan we rechtsaf. <6> Op nr. 69 zien we "De Boogerd". Dit huis werd
in 1930 gebouwd voor de bankier K.P.
van de Mandele We lopen een stuk door. We komen bij Kuyl's fundatie uit 1814. Een hofje dat eerder op de Schiekade heeft gestaan, maar hierheen is verplaatst. Het Hofje is opgericht in 1812 uit de nalatenschap van de Rotterdamse juffrouw Anthoinetta Kuyl. Helaas is het niet voor het publiek toegankelijk. Op 17 december 1812 dicteert de protestantse Anthoinetta haar laatste wil, het geheel beslaat enkele tientallen vellen papier, handgeschreven....
We steken over en keren terug. De sloten langs de 's-Gravenweg moesten bevaarbaar zijn. Vandaar dat de meeste huizen slechts via een ophaalbrug te bereiken zijn. Later is die eis komen te vervallen. Aan de rechterhand zien we de Laan van Ypenhof. Meteen valt op nr. 4 het portiershuisje op van het voormalige buiten Ypenhof. In 1716 werd hier het buitenverblijf Lindenhof gebouwd voor de Rotterdamse koopman Hope. Later werd het Ypenhof gedoopt. In 1927 liet de reder Goudriaan door Kromhout een nieuw Ypenhof bouwen. Dit brandde in 1985 af en alleen deze portiersloge rest nog. Herkenbaar is de Engelse country-style. Zo'n 20 meter verderop op de s-Gravenweg gaat er een voetpad rechtsaf. Dit volgen we naar de Louise de Colignylaan. Deze lopen we in noordelijke richting uit. We komen op de Kralingseweg. <7> Als we hier rechtsaf gaan komen we op nr. 179 bij het voormalig woonhuis van de architect J.H. van den Broek. Helaas is er vanaf de straatkant weinig van te zien. In 1952 werd deze woning opgeleverd, die de architect voor zichzelf had ontworpen. Naar de straat toe is de woning nogal gesloten. De tuin liet Van den Broek ontwerpen door Mien Ruys, de tuinarchitecte die veel samenwerkte met de architecten van het Nieuwe Bouwen. We steken de weg over en lopen linksaf. Rechts over het water zien we ('s winters) de laatste witte villa die Nieuwe Bouwen architecten Brinkman en Van der Vlugt hebben gebouwd. Het is de villa voor de familie Vaes uit 1935. We lopen verder steken de Plaszoom over. Voorbij de Plaszoom volgen we het voetpad dat enigszins rechtsaf buigt richting water. Aan de rechterhand doemt de Kralingse Plas op. Na het droogleggen van de plassen die waren ontstaan door de veenafgraving ontstond o.a. de Prins Alexanderpolder (±1870). De Kralingse plas was de enige plas die niet werd drooggelegd, hoewel daar wel plannen voor waren. De Kralingseweg waarop we lopen vormde met de ’s-Gravenweg de verbindingen tussen stad en polder. Bij de driesprong het rechterpad aanhouden en het bruggetje oversteken. Doorlopend, rechts aanhoudend zien we rechts twee molens liggen. De molens zijn de enige twee nog bestaande
snuiftabak- en specerijenmolens in Nederland en waarschijnlijk
ook ter wereld. De Lelie (links) dateert ten van voor 1775 en
mischien wel 1750. De molen werd in 1803 door Isaac Hioolen in
Kralingen gekocht. Dat was het begin van ruim 150 We vervolgen het pad en gaan rechts een volgende brug over. Recht voor ons zien aan de overkant van de weg het Park Rozenburg, eens de locatie van een lusthof van een Rotterdamse zakenman. De Kralingseweg is inmiddels
overgegaan in de Kralingse Plaslaan. Deze stamt uit
1911, aangelegd ter ontsluiting van het nog aan te leggen
Kralingse Bos. Het bos kwam moeizaam tot stand. We volgen het pad rechtsaf, dat parallel aan de Kralingse Plaslaan loopt. Aan de overkant van de Kralingse Plaslaan
zien we op nr. 38 de villa die in 1929 werd opgeleverd voor C.H.
van der Leeuw, de directeur en opdrachtgever van de Van
Nellefabriek. De villa is ontworpen door Brinkman
en Van der Vlugt, ook de
architecten van de beroemde fabriek van Van Nelle. Beneden
bevonden zich dienstvertrekken, op de 1e etage
woonvertrekken en op de 2e de slaapkamers. We lopen door langs de Kralingse Plaslaan tot de oversteekplaats bij de Jericholaan. <8> Voor we oversteken kijken we nog even vooruit en zien rechts van de Kralingse Plaslaan het Clubgebouw van de Rotterdamse Zeilvereniging op no. 113, ook een staaltje van het Nieuwe Bouwen uit 1936 van Van Tijen. Verderop kunnen we nu ook al links de Kralingse Plaslaanflat zien, eveneens van Van Tijen (en Maaskant). De flat dateert van 1938 en lijkt veel op de Bergpolderflat van dezelfde architecten van een jaar eerder. Waar deze flat mikte op de middenklasse, was de Bergpolderflat een voorbeeld van sociale woningbouw. De woningen hier zijn groter en luxueuzer. Het is 10 hoog en de liften stoppen niet overal, zodat bewoners ook het beglaasde trappenhuis moeten gebruiken. Op de begane grond bevinden zich gemeenschappelijke ruimtes, voor wassen, bergen, knutselen en zelfs logeerkamers. Wij slaan echter linksaf de Jericholaan in. Deze naam doet denken aan de lusthof Jericho, die hier in de 18e eeuw heeft gelegen. Na de annexatie van Kralingen door Rotterdam, ontstonden naast de mooie bebouwing van deze straat ook veel arbeiderswoningen in de straten links en rechts ervan. We lopen de mooie laan uit tot we weer op de Oude dijk terechtkomen. We houden links aan en steken bij de oversteekplaats de Oudedijk over.
Voor ons zien We lopen het park in Links zijn de contouren van de gashouders van de voormalige gasfabriek zichtbaar gehouden. Rechts is een nieuwe singel gegraven. Het park is een echt wijkpark geworden en een aantrekkelijke doorsteek tussen de Oudedijk en de Weteringstraat. We lopen het park door tot aan de Weteringstraat. Hier slaan we rechtsaf. De Weteringstraat is in 1891 ontstaan door demping van de Groene Wetering. Vervolgens gaan we de tweede straat linksaf de winkelstraat in: Frits Ruyschstraat. We lopen deze uit tot de Gerdesiaweg.
<9> Dit deel van Kralingen is in 1940 geheel verwoest. Volgens stadsarchitect Witteveen moest de Gerdesiaweg een Parkway vormen vanaf het Hofplein naar het Kralingse Bos. De wederopbouwplannen van Witteveen oogsten veel kritiek. Ze werden als te traditioneel gezien door met name de Nieuwe Bouwen-architecten. De uiteindelijke plannen hadden veel invloed van het Nieuwe Bouwen. In 1946 werd begonnen met de bouw van 1600 woningen. Het deel ten Noorden van de Gerdesiaweg is ontworpen door Van den Broek. We lopen rechtsaf en lopen tot aan een brede zijstraat aan de linkerkant (Slaak) van de Gerdesiaweg. Hier steken we over. Even voorbij het Slaak staat het Oostelijk Zwembad. In 1932 gebouwd op initiatief van een aantal vooraanstaande Rotterdammers. Het bad heeft een gebogen overspanning, waardoor veel daglicht binnen kan komen. Rondom loopt op de 1e verdieping een galerij met kleedhokjes. We lopen het Slaak linksaf in. Voordat het Slaak werd gedempt diende
het als afwatering voor de Kralingse polders. Tussen 1869 en
1901 werd het fasen gedempt. Op nr. 34 stond tussen 1907
en 1940 Het Slaak leidt ons naar het Oostplein. <10> Hier stond vanaf begin 15e eeuw de Oostpoort. In 1836 werd die gesloopt. Het plein ontstond door demping van een kolk. We steken de bij de Tramhalte (links) Oostzeedijk over (van eetcafé De Dijk naar café Locus Publicus) en gaan linksaf. In dit stuk is heel wat Kralingse horeca geconcentreerd. Aan de linkerhand zien we de opvallende gevel van café de Pui. De schildering in de voormalige reclamelijst herinnert aan een toen gangbare manier van reclame maken in de stad. Dan weer rechtsaf de Admiraliteitsstraat in. We komen dan op de Admiraliteitskade, die langs het Boerengat loopt. Het Boerengat werd in 1591 net buiten de stad gegraven als winterbergplaats voor de haringvloot. In 1644 werd hier het kantoor van de Admiraliteit aan de Maeze gebouwd. Dit was één van de vijf Admiraliteiten van de Staten-Generaal. De Landswerf, waar de marineschepen werden gebouwd lag vanaf 1689 aan de overkant van het Boerengat. In 1795 werden de Admiraliteiten opgeheven en in de 19e eeuw werden de gebouwen een Rijksentrepot en Marinierskazerne. In 1940 werden de marinegebouwen verwoest. In 1699 werd het Boerengat in oostelijke richting vergroot met het Buizengat. De nog resterende vooroologse gebouwen stammen hier merendeels uit de 19e eeuw. We lopen rechtsaf naar het Oostplein terug. Het woningblok rechts aan het Oostplein
is in de stijl van de Amsterdamse School en dateert uit 1921. Op
het plein staat een standbeeld van een marinier, ter
nagedachtenis aan de marinierskazerne
|
Wandeling A - deel 1 | ||
Overzicht | Volgende |
© Eddy le Couvreur, 1999-2013
laatst bijgewerkt: 5-12-2019