Op pad in Rotterdam |
|
|
Wandeling A - deel 3 "Hoboken, Scheepvaartkwartier en het Park" (6km) |
||
Kaart van de wandeling
Nummers <1> t/m <10> in de tekst corresponderen met nummers op de kaart.
|
|
|
Restaurants in het Nieuwe Werk | ||
…van Leuvenhoofd via Museumpark en Scheepvaartkwartier naar het Park… We vervolgen de wandeling voor het Hotel
Intel (
<1> Links zien we het monument "de Boeg"
ter nagedachtenis aan de gevallen zeelieden der koopvaardij uit
de Tweede Wereldoorlog. Recht voor ons zien we de Erasmusbrug en
op de achtergrond de hoogbouw van de Kop van Zuid. De Erasmusbrug
is in 1996 geopend. Het is We steken bij het stoplicht de Schiedamsedijk over (naar rechts) en lopen het Vasteland op. Begin 17e eeuw worden de erven in dit gebied verkocht. De meeste erven ten Westen van de Leuvehaven blijken echter regelmatig te verzakken, hetgeen de kopers op hoge kosten jaagt. Alleen het deel waar we nu staan bleek op vaste grond te staan, waardoor het de naam Vasteland kreeg. Het gebied tussen de Schiedamsedijk en de Schiedamse Vest werd vanaf 17e eeuw dichtbebouwd en slechts door smalle steegjes doorsneden. Deze stadsuitbreiding is ook bekend onder de naam: Het Nieuwe Werk. In het bombardement van 1940 is dit geheel verwoest. Na de oorlog is dit gebied nogal onplanmatig volgebouwd met kantoren en woningen. Met name de Schiedamse Vest maakt een nogal rommelige indruk. Op de hoek van Schiedamse Vest en Vasteland staat de Russisch-Orthodoxe St Nicolaaskerk. Deze parochie valt onder het bisdom Den Haag en Nederland van het Patriarchaat Moskou. De architectuur van de één-koepelige kerk lijkt op die van de beroemde Pokrovana-Nerli (kerk van de Bescherming van de Moeder Gods aan de Nerli in Rusland). De kerk is een opvolger van een (te kleine) kapel in een woonhuis aan de Persijnstraat en werd in 2004 ingewijd. We lopen door, de Schiedamse Vest laten we rechts liggen. We komen nu buiten het (ooit door stadsmuren
beschermde) gebied van de oorspronkelijke stad. Tot begin 19e
eeuw Bij het stoplicht steken we de Westersingel over en slaan die straat rechts in.
In mei 1940 is de wijk Cool
grotendeel verwoest door het Duitse bombardement op de stad, met
uitzonderingop het zuidelijk deel en de Westersingel na. Daarom
We lopen door tot de stenen brug over de Westersingel. Bij de brug over de Westersingel staat een
beeld naar een voorbeeld van een tekening van Pablo Picasso
(1881-1973). De beeldhouwer was een bekende van Picasso, de noor
Carl Nesjar (1920). Het beeld stond sinds 1970 oorspronkelijk op
de hoek van het Weena en het Kruisplein, maar is in 2003
verplaatst. Het heet Sylvette, genoemd naar een model van
Picasso waarvan hij in 1954 meer dan 40 tekeninge Op de hoek met Museumpark (nr. 76) staat de Remonstrantse kerk uit 1897. Tot dan toe hadden de Remonstranten slechts een schuilkerk ter beschikking, hoewel dat na 1795 niet meer nodig was. De Remonstrantse kerk ontstond in de 17e eeuw na een theologisch conflict in de Hervormde Kerk tussen de aanhangers van twee Leidse theologen Arminius (Remonstranten) en Gomarus (contra-remonstranten) over het leerstuk van de voorbestemming (predestinatie). De strijd kreeg een politieke dimensie en het pleit werd gewonnen door de Gomaristen nadat stadhouder Maurits van Oranje zich achter de contra-remonstranten had gesteld. Dat deed hij vooral, omdat zijn rivaal Van Oldebarneveld, de raadspensionaris van Holland, de Remonstrantse richting koos. Het kostte Van Oldenbarneveld, die raadspensionaris van Rotterdam was geweest, uiteindelijk letterlijk de kop. De Remonstranten konden daarna hun geloof niet meer openlijk belijden. Na inval van de Franse revolutionaire troepen en de oprichting van de Bataafse Republiek kon dat weer wel. Van de kerk hier valt de toren valt het meest op. Het portaal aan de Westersingelzijde wordt gesierd met het motto: "Eenheid in het nodige, Vrijheid in het onbekende, In alles de Liefde". Daarboven is een mozaïek te zien met een engel en de letters alpha en omega. De kerk heeft een prachtig klassiek interieur (helaas niet te bezichtigen) en vele Jugendstil details. Het ontwerp is van Henri Bremer, die ook het Rotterdamse stadhuis ontwierp in 1922. Onder de naam Arminius is de kerk ook een centrum voor debat en lezingen.
We slaan linksaf het Museumpark in. <2> We komen nu in het voormalige Land
van
Hoboken. Het land van Hoboken is begin 18e eeuw door de
reder en koopman Anthony van
Hoboken (1756-1850) aangekocht. Het landgoed was 56 ha
groot en werd begrensd Op de hoek met de Jongkindstraat staat een villa naar een ontwerp van Leonard Stokla (1938), een oud-medewerker van de architect Kromhout (Heineken Brouwerij in Crooswijk, Hotel Américain in Amsterdam). Het is een stuk lichtvoetiger van ontwerp dan de villa’s van Brinkman en Van der Vlugt, met name de ronde balkons en de luifels getuigen hiervan. De tweede verdieping is in 1952 toegevoegd door de architect Groosman. Hier is sinds 1993 het Chabot Museum, gewijd aan de expressionistische Rotterdamse schilder Hendrik Chabot (1894-1949), gevestigd. We gaan rechtsaf de Jongkindstraat in. Op nr 12 staat de villa Sonneveld (1933). Dit is de
andere villa van Brinkman en Van der Vlugt in dit wijkje.
Sonneveld was één van de directeuren van de Van Nellefabriek,
die beide architecten ook hebben ontworpen. De begane grond
wijkt iets terug van de witte gevel, waardoor het huis wat los
komt van de Op de Rochussenstraat slaan we linksaf
Links staat het Nederlands Architectuur Instituut. Na een fusie met andere instellingen in 2012 heet het "Het Nieuwe Instituut". De ontstaansgeschiedenis van het instituut was niet eenvoudig. Er ging een heuse Amsterdam-Rotterdam strijd aan vooraf. Uiteraard won Rotterdam op goede argumenten. Het winnende ontwerp was (verrassend) van Jo Coenen. De drie functies van het instituut zijn in drie afzonderlijke gebouwdelen ondergebracht. Het archief in de kromming op de kollonade aan de Rochussenstraat, de staf en bibliotheek in het flatgebouw en de kubusvormige tentoonstellingsruimte aan de zijde van de Jongkindstraat. De arcade aan de Rochussenstraat is ’s avonds door gekleurde TL-buizen verlicht waardoor een dynamisch lichtkunstwerk (ontwerp Peter Struycken) ontstaat. Het gebouw is in 1993 opgeleverd. We lopen onder de arcade door naar het andere uiteinde. Aan de andere zijde is een café-restaurant
gevestigd. We gaan links het trapje af Links zien we nu de waterpartij met een kunstwerk van Auke de Vries. De hoofdingang van het Instituut ligt aan het Museumpark. Als we rechts kijken zien we het voormalige Unilevergebouw van Mertens uit 1931. Het werd gebouwd in het kader van het Dijkzigtplan uit 1926, dat invulling moest geven aan het twee eerder door de gemeente aangekochte Land van Hoboken.. Het bestaat uit twee blokken, die worden verbonden door een tussenlid. Het trappenhuis met vergaderzaal is duidelijk zichtbaar. Het gebouw is inmiddels verbouwd tot Hogeschool. Unilever is verhuisd naar het Weena nabij het Centraal Station We lopen linksom langs het water <3> Rechts zien we het spectaculaire Depot van Museum Boijmans Van Beuningen.
Het door Winy Maas van bureau Het Museumpark is ontworpen door
bureau OMA van de roemruchte Rem
Koolhaas. Het ontwerp is in 1992 uitgevoerd. Het park is
nadrukkelijk kunstmatig en sluit totaal niet aan bij de
museumtuin van Boijmans en de daarnaast gelegen rozentuin. Veel
beton en astfalt. Het begint met een boomgaard in een We lopen onder de boog door en de traptreden op. We houden links aan en gaan het kleine bruggetje over dat naar de Rozentuin leidt. We lopen rechtdoor. Aan de linkerhand zien we de beeldentuin van
het Museum Boijmans. Aan het eind van het pad gaan we rechtsaf. We lopen de laan uit en door de poort. De poort zijn de resten van een toegangshek van een 17e eeuwse boerderij, die aan het Toepad in Kralingen stond. De boerderij moest in 1958 wijken voor de aanleg van de Van Brienenoordbrug. Het toegangshek is toen naar hier in het museumpark verplaatst. Het is een rijksmonument. Recht voor ons zien we de Grieks-Orthodoxe kerk van Rotterdam uit 1955, gewijd aan Sint Nicolaas, de beschermheilige van de zeelieden.
Het monument is gewijd is aan de G.J. de Jongh, het hoofd Gemeentewerken tussen 1879 en 1910. De Jongh speelde een cruciale rol in de ontwikkeling van stad en haven. De gemeenteraad talmde lang met een besluit tot aanleg van zo’n monument, zodat de zakenman Van Beuningen het zelf maar financierde. Het werd ontworpen door Van der Steur, die ook het museum Boijmans ontwierp. Het heeft de vorm van een brug. Het beeldhouwerk van Leendert Bolle stelt in "stripvorm" de ontwikkeling van Rotterdam voor sinds 1850 en de rol van De Jongh daarin. Het mozaïek van Gidding brengt de havenwerken in kaart. De statistiektableaus die de groei van de stad en de haven weergeven, zijn ontworpen door Hendrik Chabot. We lopen het monument aan de andere kant weer uit. We steken het grasveldje over. <4> Voor ons zien we het Natuurhistorisch museum. Het is gevestigd in de voormalige villa Dijkzigt van de familie Van Hoboken uit 1852. Het is een neo-classicistisch bouwwerk van Metzelaar. De glazen uitbreiding dateert van 1995 en is ontworpen door bureau Mecanoo.
We lopen over de voetgangershelling door het gebouw naar de Westzeedijk. De Westzeedijk maakte deel uit van de Schielandse Hoge Zeedijk. De dijk is rond het midden van de 13e eeuw aangelegd. Aan de overkant zien we het Koningin Emmaplein liggen. Hier staat een gaaf rijtje koopmanshuizen uit 1888, ontworpen door J.C. van Wijk. Het plein weerspiegelt zeer getrouw hoe het Scheepvaartkwartier er toen uitzag. In de volksmond werd het ook wel het "rijkeluishofje" genoemd. De Westzeedijk was in de 19e eeuw nog niet verhoogd, zodat de bewoners uitzicht hadden op het land van Hoboken. Nu nog huist hier het grote geld. De meeste panden worden bewoond door advocatenkantoren en financieringsmaatschappijen. Toch is er ook ruimte voor de spirituele kant van het leven: op nr. 3 is het Bisdom Rotterdam gevestigd. De siervaas in het plantsoen is in 1890 ontworpen door Berlage. We lopen de Westzeedijk links op in de richting van de Westersingel. Bij de stoplichten slaan we rechtsaf steken de Westzeedijk over en lopen rechtdoor de Scheepstimmermanlaan in.
We komen nu in het Scheepvaartkwartier.
Het maakte deel uit van de stadsuitbreiding Nieuwe
Werk en heeft zijn naam
We lopen verder door de Van Vollenhovenstraat en komen op het Westplein <5> Links op het Westplein op no. 1-3 staat het Atlantic
Huis (Buskens, 1930). Het was één van de eerste We gaan linksaf de Westerstraat in en vervolgens rechtsaf de Maasstraat in. De panden aan de rechterzijde dateren allen uit 1850 en zijn door de architect J.F. Metzelaar als woonhuizen met kantoor ontworpen. De nrs. 3 t/m 17 zijn rijksmonumenten. Vervolgens gaan we weer rechtsaf de Willemskade op. Recht tegenover de Willemskade aan de overzijde van de Nieuwe Maas zien we de Wilhelminakade. Het gebouw met de vier boogdaken en de glazen gevel is de voormalige vertrekhal van de Holland Amerikalijn. Een ontwerp van Brinkman, Van de Broek en Bakema uit 1945. Nu is het de Cruise Terminal Rotterdam, waar jaarlijks tientallen cruiseschepen aanmeren. Rechts er van staat het World Port Center (Norman Foster, 2000) waar het Havenbedrijf Rotterdam is gevestigd. Verder naar rechts staat het voormalig kantoor van de Holland Amerika Lijn (1901). In 1971 vertrok hier de "Nieuw Amsterdam" voor het laatst van de kade. In 1992 is het kantoorgebouw in oude luister hersteld en verbouwd tot Hotel New York. Op Willemskade nr. 23 staat een Art Nouveau gevel uit 1904. Opvallend zijn de mozaïeken in de gevel met voorstellingen van de middeleeuwse kastelen Bulgersteyn en Weena. Bulgersteyn stond op de huidige Bulgersteinstraat (waar nu C&A staat) en het Hof van Weena stond iets ten noordoosten van het Hofplein. Op nr. 25 staat het Wereldmuseum (voorheen Land en Volkenkunde). Het pand werd gebouwd in 1851 voor de Koninklijke Nederlandsche Yachtclub. Een chique zeilclub onder voorzitterschap van Prins Hendrik, de broer van koning Willem III. Vanaf het balkon konden de leden de zeilwedstrijden op de Maas volgen. De club werd in 1878 opgeheven. Rond de geschenken van de bereisde en welgestelde leden aan de club konden de collecties voor het Maritiem Museum Prins Hendrik (1878) en het Wereldmuseum (1883) worden opgebouwd. Beiden werden hier gevestigd. Het Maritiem Museum verhuisde later naar de Leuvehaven. In 1908 werd een etage toegevoegd. We lopen rechts de hoek om (Veerkade). Aan de linkerhand zien we op de Veerdam nr. 1 het clubhuis van de Koninklijke Zeil- en Roeivereniging de Maas uit 1908. De architect, Hooykaas, was zelf ook lid. Het gebouw is in Jugendstil uitgevoerd. Het clubgebouw is versierd met verschillende kleuren, motieven en een tegeltableau met golven. Het torentje op de hoek heeft dakpannen in de vorm van schubben. Hier vertrekken ook de watertaxi's naar Hotel New York. Iets verderop op het pleintje staat een monument voor Pieter Caland, de bedenker en ontwerper van de Nieuwe Waterweg, die Rotterdam sinds 1872 een korte en altijd bevaarbare verbinding met de Noordzee biedt.
We gaan langs de Veerhaven naar links langs het Westplein Hier staan een vijftal borstbeelden van Rotterdammers die veel betekenis hebben gehad voor economie, politiek en cultuur van de stad: de reder Van Hoboken, de zakenman en kunstverzamelaar Van Beuningen, de wetenschapper en filantroop Van Rijckevorsel, de bankier Mees en de fabrikant Jamin. en steken het Westplein bij de zebra rechtsaf over. Dan slaan we linksaf en lopen de Parklaan in.
De Parklaan was oorspronkelijk de zuidelijke
dijk van de Muizenpolder. De muizenplagen die dit buitendijkse
gebied teisterden gaven de polder zijn naam. Ook de naam
"Muizenverdriet" werd gebruikt vanwege het lot dat de muizen bij
een overstroming te wachten stond. In deze polder hadden de
Rotterdamse notabelen al in de 16e eeuw een buitenverblijf. Met
de aanleg van het Scheepvaartkwartier Het pand op nr.5 was het voormalige onderkomen van de Zweedse consulaat-generaal, en was later, door middel van een erfenis, als woonhuis gaan dienen. Door middel van gulle bijdragen van onder andere rederijen en een aantal grote bedrijven, kon pastor Hjort in eind mei 1947 tot de aankoop van het pand overgaan en hier de Zweedse Zeemanskerk openen. In 2018 moest de kerk helaas haar deuren sluiten. Op nr. 9 vinden we Villa Maaslust. Het is in 1872 gebouwd in opdracht van Rudolf Mees (bank Mees & Zn) de broer van Marten Mees, een bekend bankier uit die periode. De archtitecten Van Binsbergen en Bellingwout bouwden in de traditie van Schinkel-Schule, een neo-classicistische stijl uit Duitsland. Lange tijd was het in gebruik van de belastingdienst. We slaan rechtsaf de Kievitslaan in en zien rechts de ingang van Park Schoonoord. Deze siertuin hoorde bij het buitenhuis van de familie Mees (Maaslust op Parklaan 9). De familie Jamin deed niet veel aan tuinieren en Mees kreeg voor elkaar om hun tuinen bij de zijne te trekken. In de tuin van Schoonoord, in 1860 ontworpen door J.D. Zocher - die ook het tegenover liggende Park ontwierp - is de intieme rust van een achttiende eeuwse buitenplaats behouden gebleven. Sinds 1973 is de tuin open voor het publiek. We lopen weer terug en slaan nu de Parklaan aan de andere (even) zijde linksaf in De zuidzijde van de Parklaan kwam rond 1910
tot stand. Op nr. 46 woonde tot 1955 de koopman en
kunstverzamelaar D.G. van Beuningen.
Van Beuningen was oprichter van de Rotterdamse vestiging van de
Steenkolen Handelsvereeniging (SHV). Hij speelde ook een
belangrijke rol in de realisatie van het Feyenoord Stadion. Zijn
kunstcollectie liet hij na aan de gemeente Rotterdam, die zijn
naam aan het museum Boijmans toevoegde. Iets verderop, op de
hoek met de Parkstraat staat de Parklaanflat uit 1931.
Hier stond een onverkoopbare villa. Architect Van Tijen kocht
het perceel aan, sloopte de villa en bouwde voor eigen
risico het flatgebouw met zes luxe appartmenten (één per
woonlaag; 160m²) en een penthouse voor de architect zelf. Van
Tijen was een architect van het Nieuwe Bouwen. Verderop staan een aantal panden in allerlei neostijlen met Art Nouveau elementen, m.n. op nrs 12, 26 en 44. Op nr 14 is het belasting- en douanemuseum gevestigd. Het gebouw (rijksmonument) bevat belangrijke interrieuronderdelen uit de bouwtijd. Het pand links van het museum werd in 1910 gebouwd door architect A.W. Meyeneken in opdracht van de familie Cuijper uit Schiedam. Nu fungeert het pand als bibliotheek van het belasting- museum waarmee het sinds 1993 met een glazenluchtbrug is verbonden.Op nr 8 staat het Elevatorhuis uit 1919, eveneens rijksmonument en ontworpen door Michiel Brinkman voor de Graanelevatormaatschappij. Het pand in classistische stijl was modern voor die tijd met centrale verwarming en een lift. In het midden van het dakvlak is een halfrond natuurstenen reliëf van de Rotterdamse kunstenaar Bernard Richters aangebracht van een groot zeilschip tussen indrukwekkende graanelevatoren. In het midden van de parklaan zien we in de groenstrook een monument ter ere van de schrijver Schürmann uit 1916. Deze leefde van 1876-1915 en was in Rotterdamse culturele kringen vermaard om zijn (volkse) toneelstukken en zijn monologen. Zijn stukken hadden naast een lichte toon ook een maatschappijkritische noot. Schürmann kon niet van zijn schrijverschap bestaan. Hij werkte ook als kleermaker vanuit zijn atelier op de Korte Hoogstraat. Op de fontein staan de titels van zijn meest bekende werken: De Berkelmans, Veertig, Paddestoelen en De Violiers. <6> We slaan de Parkstraat in en lopen die uit naar de Calandstraat. In de Calandstraat zien we een aantal
voormalige pakhuizen die in We slaan linksaf de Calandstraat in Het blok, met op nr 11 het Marokkaanse
consulaat heeft een lange Art
Nouveau gevel. Het bestaat uit een linkerdeel uit 1930 en
een rechterdeel uit 1911. Het blok op nrs 5-9 uit 1908 is vrij
strak van vorm maar heeft onmiskenbaar Art Nouveau-elementen,
zoals de versieringen in de vorm van palmtakken, wapens en
schepen. Met name de suikertaartachtige torens doen aan
Hongaarse Jugendstil denken. Hier tegenover ligt het voormalig
pakhuis van de NV Hollandsch Veem uit 1856 , nu een
appartementencomplex. De naam ‘Hollandsch Veem’ is de naam van
het bedrijf die gebroeders Vervloet aan het einde van de 19de
eeuw hebben opgericht voor de opslag en het transport van
voornamelijk wijn. Voor WO II was Hollands Veem één van de grote
veembedrijven in de Rotterdamse haven. Aan de gevel zitten nog
bolders, die stammen uit de tijd dat de Calandstraat nog een
haven was en hier schepen lagen afgemeerd. Links op de
hoek van de Calandstraat en de Veerhaven staat het pand uit 1904
van de firma Goudriaan. In dit pand, gebouwd in jugendstil van
heldere verblendsteen zat ooit de Rotterdamsche Lloyd.
Het torentje op de hoek heeft een ornament van Mercurius, de
boodschapper van de Griekse goden en de god van de handel. Hier
staat hij op een schip; elders in de gevel is zijn staf
verwerkt. De Rotterdamsche Lloyd is in 1875 opgericht door
Willem Willemszoon Ruys (jr) met als doel een geregelde
stoomvaartdienst van Nederland naar Indië te onderhouden. Zijn
eerste stoomschepen laat Ruys in Engeland bouwen. Later bestelt
hij ook schepen bij de werf "De Schelde" in Vlissingen. In 1970
fuseert de Rotterdamsche Lloyd met drie andere rederijen tot de
Nederlandse Scheepvaart Unie, die later Koninklijke Nedlloyd
We gaan rechtsaf de Veerhaven op en zien op nr. 14 en15 het kantoor dat in 1910 werd gebouwd voor de transportonderneming van de gebroeders Van Uden. Het werd ontworpen door De Roos en Overeynder in een soort rijke overgangsarchitectuur. De gevel heeft mooie Art Nouveau elementen, zoals de sierbanden en de smeedijzeren erker op de 2e etage. In dit scheepvaartkantoor zitten veel verwijzingen naar de zee en de scheepvaart. Zo hebben de vlaggenstoksteunen vormen van zeepaardjes, een scheepsboeg en vissen. Op een prachtige tegeltableeau staan een blazende wind, een windwijzer en de zeegod Poseidon met zijn drietand in een boot. Het interieur is echter Berlagiaans. In 1915 is het pand door dezelfde architecten aan de Noordzijde verdubbeld. Hoewel delen in 1948 en 1960 aan de achterzijden zijn aangebouwd is het pand tot in detail in authentieke staat. <7> Op de hoek van met de Westerkade staat het Westerkadehuis,
het voormalige kantoor van de Steenkolen Handelsvereniging
(SHV) het handelsimperium van de families Van
Beuningen en Fentener van Vlissingen. Het bedrijf leverde
bunkerkolen aan schepen en groeide later uit tot een
conglomeraat van bedrijven, waartoe enige tijd ook de Makro
behoorde. Het gebouw is in 1914 gebouwd door JP Stok Wzn. Ook
dit gebouw is in overgangstijl gebouwd en is daarmee een goed
voorbeeld van een kantoorgebouw van een Voor het gebouw staat een beeld van Tsaar Peter de Grote uit 1997 van de beeldhouwer Leonid Baranov. Het is een geschenk van de Russische premier Tsjernomyrdin aan Nederland. We lopen rechtsaf de Westerkade op. De witte gevels van de panden tussen de Zeemanstraat en de Rivierstraat vormen één blok. Het blok is gebouwd door P. Vermaas in 1855. Achter de herenhuizen met tuintje gaan pakhuizen schuil, die doorlopen tot aan de Calandstraat. Dit zijn de laatste voorbeelden van woonhuizen met aangebouwde pakhuizen. De gevel is een merkwaardige mix van stijlen van Italiaanse renaissance tot Duiste neoclassisisme. Dat is goed te zien aan de pilaren, kroonlijsten en de pure stijlvormen zoals de symmetrie in de gevel. In feite camoufleert de gevel de bedrijfsgebouwen die er achter schuil gaan. In de schaarse bouwvoorschriften die de gemeente voor het Scheepvaarkwartier hanteerde was bepaald dat de gevels aan de Westerkade fraai van vorm moesten zijn en dus niet op pakhuizen konden lijken. In 2000 zijn de panden verbouwd tot apartementen. Op de hoek met de Kievitlaan staat het kantoorgebouw van de fima Vopak. Het kantoorgebouw is oorspronkelijk in 1965 gebouwd als vervanging van een aantal kleinere 19e eeuwse panden. Het vierkante torengebouw maakte er ook deel vanuit en had voor die tijd een in Nederland zeer zeldzame functie op het dak: een helicopterplatform. Het kantoorpand van Vopak is inmiddels vervangen door nieuwbouw van de architect Hoogstad, die overigens zijn eigen woonhuis en kantoor op de Westerkade heeft gebouwd naast het nieuwe Vopakpand. De kantoortoren uit 1965 is volledig gestript en herbouwd als deels kantoorgebouw, deels luxe appartementengebouw. We gaan vóór de café de Ballentent rechts en meteen linksaf de heuvel op. Aan de rechterhand zien we het beeld van Koningin Wilhelmina door Charlotte Dorothee van Pallandt uit 1968. We lopen omhoog en komen op de Parkkadepromenade. De heuvel is kunstmatig en opgeworpen uit grond afkomstig uit de Tweede Katendrechtsehaven. Directeur Plaatselijke Werken De Jongh bedacht de heuvel om overstromingen van het Park te voorkomen. Halverwege staat het chique restaurant Parkheuvel tegen de heuvel aangebouwd. Het staat op de plaats waar in 1897 het restaurant Bellevue was gebouwd. Dit brandde in 1975 af. Het modernistische restaurant van nu is ontworpen door Henk Klunder en werd in 1988 in gebruik genomen. Het was het eerste Nederlandse restaurant dat onder leiding van Kees Helder 3 michelin sterren verworf. Inmiddels zwaait hier Erik van Loo de scepter en hij heeft inmiddels 2 sterren in de beroemde restaurantgids veroverd. We lopen tot het einde van de promenade en gaan de trap af. <8> Voor ons liggen het toegangshuisje van de
voetgangerstunnel van de Maastunnel en rechts daarvan
het ventilatiegebouw. Het plan voor een vaste oeververbinding
speelde al lang in de Rotterdamse politiek. In 1931 kwam We lopen het toegangsgebouw in De houtenroltrappen lopen geven toegang aan de fietstunnel en de voetgangerstunnel die er onder ligt. In het gewelf van de roltrapschacht zijn mozaïeken van Gidding aangebracht, die verwijzen naar de functie en ligging van de tunnel. We gaan weer naar buiten en steken bij de zebra over lopen links over het voetpad verder richting Euromast. <9> De Euromast
werd in 1958-60 gebouwd in opdracht van de NV Eurotoren naar een
ontwerp van Maaskant. Het was bedoeld als hoogtepunt van de
floriade van 1961. Het was oorspronkelijk 100 meter hoog, omdat
Maaskant vond dat je op groter hoogte toch niets meer kon We lopen vóór de Euromast rechts de brug op die over het tunneltracee van de Maastunnel voert. Aan de overkant gaan we de trap af. We lopen iets naar links en gaan dan het eerste pad rechts Het Park in. In 1851 kocht de gemeente de buitenplaats van Jan Valckenier, waarvan de tuin het grootste deel van het huidige park besloeg. De tuin was volkomen verwilderd. De gemeente wilde eerst een slachthuis hier laten bouwen, maar al snel vatte het idee post dat de stad behoefte had aan een recreatieve bestemming. J.D. en L.P. Zocher werden aangezocht om Het Park te ontwerpen. Zij hadden ook het Vondelpark in Amsterdam ontworpen. Later zouden zij ook de Westersingel inrichten. In 1863 was het park klaar. In 1875 werd het nog in westelijke richting uitgebreid door de aankoop van het landgoed De Heuvel. Het is aangelegd in de traditie van het Engelse landschapspark. Veel onregelmatige vormen in paden en waterpartijen, zodat het "natuurlijk" aandoet, zonder echt wild te worden. We gaan meteen het eerste pad links in, het bruggetje over. We houden vervolgens rechts aan We lopen verder langs de vijver en gaan het eerste pad rechts. Aan de linkerhand zien we het labyrinth en het Heerenhuys, ook wel de buitenplaats de Heuvel genoemd. Het dateert uit 1870 en is ontworpen door Metzelaar. De buitenplaats werd in 1875 bij het Park gevoegd. Het is nu een Grand Café. We lopen verder en voorbij de haag gaan we linksaf. We lopen af op het witte koetshuis van landgoed De Heuvel. Het werd in 1858 gebouwd. Op de eerste verdieping woonde de koetsier. We slaan rechts en lopen voor het koetshuis langs. Vervolgens linksaf, de brug over en weer linksaf. Aan de rechterhand zien we de Parkflat liggen. De parkflat, met luxe appartementen is in 1958 voltooid door architect Groosman. Het heeft ook een gemeenschappelijk dakterras. Aanvankelijk was hier een gebouw van vier etages gedacht, dat aan zou sluiten op de bebouwing van de Westzeedijk, maar Groosman vond dat hoogbouw aantrekkelijker was in verband met het uitzich over het Park en de rivier. We lopen in de richting van de Noorse Kerk. <10>
De Noorse
Zeemanskerk stond eerst aan de Parkhaven, maar
moest vanwege de tunnelaanleg in 1937 worden verplaatst. De kerk
is het resultaat van een initiatief van de Noorse dominee Saxe,
die als zeemanszendeling van 1906 tot 1922 in Rotterdam was
gestationeerd. In 1913 werd een prijsvraag uitgeschreven die
gewonnen werd door Arneberg en Aan de overkant van de Westzeedijk ligt het Erasmus Medisch Centrum en de Medische Faculteit van de Erasmus Universiteit. Het Dijkzigt ziekenhuis werd in 1961 geopend als gemeentelijk ziekenhuis, ter vervanging van het in de oorlog verlorengegane Coolsingelziekenhuis. In een aparte vleugel is het zusterhuis ondergebracht. In 1965 besloot de regering een zevende medische faculteit te stichten in Rotterdam, die later in 1973 met de Nederlandse Economische Hogeschool de Erasmus Universiteit zou vormen. Voor de bouw van de faculteit ten oosten van het ziekenhuis, moesten de Ahoy hallen uit 1950 worden gesloopt. Het werd in 1968 voltooid door Hagoort en Martens. Het is 114 meter hoog. De hoogbouw bevat laboratoria en kantoren, de laagbouw collegezalen. Het betonskelet gaat schuil achter witte alluminiumplaten. De bouwtijd was uitzonderlijk kort door de toepassing van prefab-elementen. Inmiddels het Erasmus Medisch Centrum grootschalig vernieuwd en uitgebreid, waarbij oude gebouwen worden vervangen door nieuwbouw. In 2018 werd de nieuwbouw voltooid zijn. Het EMC is het grootste ziekenhuis van Nederland. We lopen linksaf de Westzeedijk af in de richting van het Drooglever Fortuynplein.
|
Wandeling A - deel 3 | ||
Vorige | Overzicht | Volgende |
© Eddy le Couvreur, 1999-2013
laatst bijgewerkt: 22-08-2013