Op pad in Rotterdam |
|
|
Kaart
van de wandeling
Nummers <1> t/m <10> in de tekst corresponderen met nummers op de kaart.
|
||
Restaurants in Delfshaven | ||
Wandeling A - deel 4 "Delfshaven" (2,8km) |
||
…van de parksluizen via het Lloydkwartier naar historisch Delfshaven… <1> Vanaf de We lopen rechtdoor de brug over de Parksluizen over. <2> Links over de brug staat het imposante
voormalige gebouw van de Belastingdienst aan de Puntegaalstraat,
die d Met de aanleg van de Coolhaven, die aan onze
rechterhand ligt, werd in We lopen rechtdoor de Willem Buytenweghstraat in. Aan onze rechterhand zien we het gebouw
“De Machinist”. In dit gebouw uit 1949 werden de machinisten
van de Rotterdamse Zeevaartschool opgeleid. Het is nu een
restaurant en zalencentrum. De Machinisten zijn tegenwoordig
Maritiem Officier en krijgen hun opleiding aan het Scheepvaar en
Transport College, dat we verderop deze wandeling nog zullen zien.
Bij de rotonde slaan we rechtsaf de Pieter de Hoochweg in. <3> Op de hoek met de Willem Buytenweghstraat
staat het voormalige gebouw
van de Scheepvaartvereniging Zuid (rijksmonument), het
We keren om en gaan bij de rotonde rechtdoor. Aan de rechterhand zien we het gebouw van de
voormalige zeevaartschool. Het gebouw (rijksmonument), dat
ontworpen is door Walter Dahlen dateert uit 1916. De zeevaartschool,
We lopen verder en steken de Pieter de Hooghstraat over. Aan de rechterzijde, rechts van het
plantsoen, zien we St
Mary's Anglican and Episcopal Church Rotterdam. Dit is een
van de vele Zeemanskerken in Rotterdam. St Mary's werd in 1708
door Engelse kooplieden gesticht en is sindsdien de kerk voor
Engelsen in Rotterdam. In de 19e eeuw neemt door de groei van de
Rotterdamse haven de vraag naar geestelijke bijstand voor
zeelieden toe. Voor de Engelse zeelieden wordt die rol opgepakt
door de "Mission to seamen". Vanaf 1893 opereert deze instelling
in Rotterdam. In 1914 werden de Mission en de kerk gevestigd Bij het stoplicht steken we rechtdoor de Westzeedijk over.
De Westzeedijk maakt deel uit van de Schielandse Hoge Zeedijk, die in de 13e eeuw werd aangelegd als bescherming tegen het hoge water van de Nieuwe Maas. De riviermonding was toen veel breder en was eigenlijk een zeearm, vergelijkbaar met de Oosterschelde. Ook nu nog is de dijk als verhoging in de stad nog duidelijk zichtbaar. We lopen rechtdoor en slaan vervolgens linksaf de Sint Jobsweg in Links voor ons zien we de zaal van het
Maaspodium . Het theatergebouw is aangebouwd aan het
monstergebouw Tegenover het Maaspodium staat de door EGM architecten ontworpen zwart-grijs-wit geblokte hoogbouw Witte de With. Het 72 meter hoge gebouw bevat 86 levensloopbestendige woningen, een basisschool, een kinderdagverblijf en een gezondheidscentrum in de verbrede basis. Het complex is gebouwd in opdracht van Humanitas, ook verantwoordelijk voor het ernaast gelegen woongebouw Aert van Nes ( van Neutelings Riedijk 1998-2005). Het laatste gebouw is over een zwembad heen gebouwd. De Witte de With is het begin van de Mullerpier.
De Müllerpier is de landtong tussen Parkhaven en Sint-Jobshaven.
De parkhaven werd in 1893 voltooid als haven voor de overslag
van stukgoed. De Parkhaven maakte samen met de Sint Jobshaven en
de Schiehaven deel uit van een havenuitbreiding aan het begin
van de 20e eeuw, die de stukgoedsector op de rechtermaasoever
weer wat ruimte moest geven. In de voorgaande decennia was
de aandacht vooral uitgegaan naar het opkomende transitoverkeer
en de massagoederen op de linkermaasoever. Op de Mullerpier was
tussen 1908 en 1970 Wm.H. Müller & Co's Stuwadoors Mij. N.V.
gevestigd. De firma Müller, opgericht in 1876, ging in 1970 op
in Internatio-Müller. Dit bedrijf heeft zich inmiddels uit de
havenactiteiten teruggetrokken en maakt deel uit van Imtech, een
technisch dienstverlenend bedrijf. Na de dood van de, van
oorsprong Duitse, oprichter Wilhelm Müller werd het bedrijf
geleid door zijn schoonzoon A.G. Kröller, We slaan rechtsaf de Müllerkade op. Het eerste blok aan de rechterhand heet "Crescendo" en is ontworpen door Frits van Dongen. Hierna volgt het blok De Delft. De bouw voor gebouw Oranje-Nassau moet nog beginnen, terwijl "Mercurius" in 2009 is opgeleverd. Dit gebouw staat enigzins gedraaid, zodat het zich richt naar de Nieuwe Maas. Op de kop van de pier zullen over enkele jaren de complexen Willem Ruys en De Batavier uitzicht bieden op de rivier. We volgen de kade met de klok mee rond de pier en komen op de Sint Jobskade Links van ons ligt de Sint Jobshaven. Deze haven werd in 1908 voltooid als stukgoedhaven. De havenactiviteiten werden in de jaren '70 van de vorige eeuw verplaatst naar de nieuwe Eemhaven op de zuidoever verder naar het westen. In de jaren '90 waren alle havenactiviteiten hier beëindigd. De naam Sint Job komt van een riviertje dat bij het dorpje Schoonderloo - dat tot midden 19e eeuw tussen Rotterdam en Delfshaven lag - in de Nieuwe Maas stroomde. In 1866 werd dit riviertje Sint Jobsgracht genoemd naar de vroegere kapel, die aan de heilige Sint Job was gewijd. Deze kapel wordt al in 1276 genoemd.Het was de dorpskerk van Schoonderloo. De Kapelstraat herinnert nog hieraan. De ruïne van de kapel werd pas in de 19e eeuw afgebroken. De gebouwen op de Mullerpier aan onze rechterhand heten achtereenvolgens "De Eendracht" (EGM architecten) , 'De Ruyter' (Frits van Dongen), "Oldenbarnevelt", "Hollandia" en "Tromp". We lopen door en slaan linksaf de Sint Jobsweg in Links zien we het voormalige pakhuis De
Herder. De gebogen gevel herinnert aan de havenspoorlijn die
hier heeft gelegen en die hier afboog We lopen verder over de Sint Jobsweg en zien rechts voor ons Café Verhip Dit gebouw stond vanaf 1928 aan het havenspoor dat er achter lag. Het was eerst een kruidenierszaak, maar vlak voor de oorlog werd het een café voor de havenarbeiders, bemanningen van Muller, Blauwhoedenveem en de Rotterdamsche Lloyd. Ook de achterblijvers van emigrerende Nederlanders vonden hier troost. Nadat het havengebied werd omgevormd tot woon en werkgebied voor creatievelingen veranderde ook het café mee en richt het zich op de bewoners en bezoekers van het nieuwe Lloydkwartier. We slaan linksaf de Lloydstraat in <4> Aan de rechterhand zien we het Hotel /
Restaurant / Zalencentrum STROOM.
Het gebouw werd in 1904 door A.J.Th Kok ontworpen als
electriciteitscentrale. De naam stroom verwijst daarnaar en niet
naar het stromende water in de Schuin tegenover STROOM staat het Sint Jobsveem. Oorspronkelijk hoorde bij het pakhuis ook een 40 meter hoge silo. Die is gesloopt, maar het pakhuis werd gered. In de jaren '90 was hier de roemruchte dance club NOW & WOW gevestigd. Die is in 2003 verhuisd naar de Maassilo op Zuid. In 2007 werd de verbouwing tot appartementencomplex voltooid. In het gebouw zijn drie grote atria gemaakt, die voor daglicht zorgen in het gebouw. Naast STROOM aan
de Lloydstraat 5 staat het
voormalige
kantoor van de Schiecentrale.
Het gebouw stamt uit 1905. De gemeentelijke architecten trokken
de voorgevel op in rode baksteen, maar versierden hem met
natuurstenen dorpels en lateien onder en boven Naast het kantoorgebouw staat het complex 25kV. In 1998 is het voormalige accuhuis van de Schiecentrale verbouwt tot bedrijfsverzamelgebouw voor de audiovisuele sector. De oorspronkelijke voorgevel is verwijderd en vervangen door smalle hangende glazen doos, die voor het nodige daglicht zorgt. Het complex bevat onder andere twee TV-studio's, waar programma's worden opgenomen, zoals Raymann is Laat van de NPS. Chiem van Houwinge produceerde hier de populaire komische serie Oppassen! (1991-2003). Weer een deur verder staan de studio's van Radio en TV Rijnmond, de publieke regionale omroep voor het Rijnmond gebied. Dit alles past in het gemeentelijke streven om dit gebied tot centrum voor de audiovisuele sector te maken. Tientallen kleine en middelgrote bedrijven in deze sector hebben het voorbeeld van Van Houweninge gevolgd. We volgen bij de RTV Rijnmond-studio de Lloydstraat rechtsaf en slaan vervolgens bij het Lloydgebouw linksaf naar het water. Het gebouw aan onze rechterzijde is in 1922
gebouwd voor de rederij Rotterdamsche Lloyd. Deze
rederij onderhield met name lijndiensten op Nederlands Indië.
Vanaf deze plek vertrokken de passagiers en vrachtschepen naar
de Oost. De Stoomboot-Reederij Rotterdamsche Lloyd ontstond in
1875 uit de zeilvloot van reder Willem Ruys JDzn. De rederij
maakt een voorspoedige ontwikkeling door totdat het in 1960,
naar aanleiding van het internationale conflict rond Nederlands
Nieuw-Guinea definitief haar thuismarkt op Indonesië verliest.
Later noopt de concurrentie van de luchtvaart tot fusies met
andere rederijen waardoor in 1970 de Nedlloyd groep ontstaat. Na
een fusie het Britse P&O Lines wordt Nedlloyd in 2006
overgenomen door het Deense Maersk, wat daardoor de grootste
containerrederij ter wereld wordt. De hoofdingang van het
gebouw hier was gericht naar de schepen. Het gebouw heeft een
centrale hof, die voor daglicht zorgt in het gebouw. De hoeken
van het gebouw torenen boven de rest uit. Het gebouw is verbouwd
tot kantoor en Links staat het markante gebouw van het Scheepvaart en Transport college uit 2006. Het gebouw werd ontworpen door Neutelings en Riedijk. Het college biedt opleidingen op VMBO, MBO en HBO niveau voor beroepen in de haven en op zee. Het 70 meter hoge gebouw in de vorm van een "1" is in 2006 in gebruik genomen. Het is één van de meest uitgebreide en gespecialiseerde opleidingsinstituten op het gebied van scheepvaart en logistiek in de wereld. De ruim 2000 studenten hebben een mooi uitzicht over hun toekomstig werkterrein. In de periscoopachtige uitkragende bovenste laag bevindt zich een collegezaal. In de laagbouw zijn praktijkruimtes, simulatoren en een kantine. De kamers zijn voorzien van patrijspoorten - voor het maritieme accent. We lopen rechts om het Lloydgebouw heen en volgen de Schiehavenkade langs de korte zijde van de Schiehaven. Net voor het sportveld slaan we links af (Schiehaven). Voorbij de sportvelden ligt het evenemententerrein Lloyd Multiplein. Hier wordt tegenwoordig de kermis gehouden en vinden enkele festivals plaats. We lopen rechtdoor over het evenemententerrein Voor ons zien we het gebouw "De Nieuwe Maaskant". Het is genoemd naar zijn architect Huig Aart Maaskant, de meest markante en zakelijke architect van de Rotterdamse wederopbouw. Belangrijke werken van zijn bureau in Rotterdam zijn het Groothandelsgebouw, Hiltonhotel, Technikon en de Euromast. Het gebouw is in 1961 opgeleverd als het poortgebouw van het stuwadoorsbedrijf Progress. Twee onderdoorgangen doorsnijden het gebouw, dat oorspronkelijk tussen een aantal loodsen lag ingeklemd. Een doorgang staat loodrecht op de kade en was bedoeld voor vrachtwagens en vorkheftrucks. De andere loopt diagonaal voor het goederenspoor. De spoorrails liggen er nog steeds. Op de verdiepingen waren was-en kleedlokalen, kantines en kantoren. Er was zelfs een dienstwoning. Het is nu een kantoorpand.
We lopen een stuk verder voor de Nieuwe Maaskant langs richting de Westzeedijk. Bij de trappen verlaten we het het evenemententerrein, steken het fietspad over en vervolgens bij de oversteekplaats ook de Westzeedijk zelf.
Rechts zien we de Looiershof. De voorgevel en
de draagconstructie zijn alles wat er rest van het gebouw van
Kaufmann's Huidenhandel uit 1910. Het gevel We lopen rechtdoor de Oostkousdijk in. Aan het einde van de Oostkousdijk lopen we schuin links door de Havenstraat in. De naam van de Oostkousdijk is afgeleid van de Kous. Dit was een zijarm van de Nieuwe Maas tussen Delfshaven en de zandplaat Ruigerplaat die voor de monding van de Voor en Achterhaven lag. Aan de linkerkant van de Oostkousdijk ligt een buurt die rond 1988 verrees op de plek waar ooit de VOC scheepswerf van Delft was gelegen. Later stond hier een chemische fabriek van AKZO. De Havenstraat was de belangrijkste straat van het voormalige stadje Delfshaven. Voor de annexatie door Rotterdam in 1886 heette de straat Rotterdamschedijk. Op nummer 172 zien we een goed voorbeeld van een woonhuis in neo-renaissancestijl uit 1886. De Havenstraat komt uit op de Willem Buytenweghstraat. Die slaan we linksaf en we lopen de Achterhavenbrug over Links zien we de Achterhaven. Deze werd in 1451 door de stad Delft gegraven op grond van een concessie (toestemming) van graaf Philips de Goede van Bourgondië, de toenmalige heer der Nederlanden. Destijds heette het de Nieuwe Haven. Na de annexatie door Rotterdam werd ze omgedoopt tot Achterhaven, omdat Rotterdam al een Nieuwe Haven had. In 1962 werd de Achterhaven verbonden met de Coolhaven, die we rechts zien. De Achterhavenbrug werd toen ook gebouwd. Over de brug gaan we links het trappetje af.
We gaan links van het beeld (als we het beeld aankijken) het pleintje af (via een trappetje) en lopen rechtsaf licht omhoog. We gaan linksaf de grote trap naar het Piet Heynsplein af. We slaan rechtsaf en houden rechts aan. Vervolgens komen we via het Achterwater - nu gedempt, maar ooit de verbinding met de Voorhaven - bij het <5> Zakkendragershuisje op Voorstraat no.
13. Dit gebouw uit 1653, deed achtereenvolgens dienst als
kraansluis, gildenhuis voor de zakkendragers, gevangenis en
brandspuithuis. Onder het gebouw bevond zich een kraansluis, die
In de Zuidgevel van het huisje zijn tijdens een restauratie in 1964 gevelstenen ingemetseld van panden die elders in Delfshaven gelsoopt zijn. Ze getuigen van de betekenis van de haringvisserij (grote visserij) en de walvisvaart (kleine visserij) voor de economie van Delfshaven. We gaan linksaf de Aelbrechtskolk op, genoemd naar graaf Aelbrecht van Beieren, die Delft in 1389 toestond een kanaal van Overschie naar de Maas te graven (Delfshavense Schie). Op de panden aan de Aelbrechtskolk dateren allen uit de late 16e en vroege 17e eeuw. Het huis op nr 2 heeft een gevelsteen met Aelbrecht. Het huis op nr 4 is ook opgesmukt met een gevelsteen. Het toont St Pieter met vis. St Pieter was de beschermheilige van de vissers. De steen is afkomstig van het huis op nr 8. Nr 6-8 heet oorspronkelijk het Pietershuis en stamt uit 1580. De huizen behoren tot de oudste nog bestaande huizen in Delfshaven. De onderpuien zijn van later datum (nr 6 uit ±1910 en nr. 8 uit ±1880). Nr 10 heeft een 18e eeuwse klokgevel, die voor een huis uit de 17e eeuw is geplaatst. Op nr. 12 staat het voormalig raadhuis.
Het wapenschild van de gemeente Delfshaven hangt boven de
ingang. De symbolen staan voor de twee belangrijkste
activiteiten van Delfshaven: haringvangst en jeneverstoken.
Vanaf 1554 wordt het gebouw bewoond door stadsdienaren van de
stad Delft. In 1721 wordt het raadhuis nagenoeg volledig
vernieuwd en in 1791 werd de gevel aangepast. De tuitgevel maakt
plaats voor de huidige strenge classicistische vorm. Bij de
zelfstandigheid in 1795 wordt het een echt raadhuis. Na de
annexatie door Rotterdam 1886 wordt het gebouw politiebureau en
later doet het dienst als deel van het historisch museum. Bij
een restauratie in 1970 wordt de pleisterlaag verwijderd en
krijgt de gevel zijn huidige <6>
Op nr. 20 staat de Oude of Pelgrimvaderskerk.
Deze kerk is beroemd vanwege de Links ligt de Piet Heynstraat. In dit straatje stond tot 1820 het
geboortehuis van Piet Heyn. Het pand werd omstreeks 1820
afgebroken en de grond werd gebruikt als mestvaalt. Behalve de
afvalstort lagen er ook skeletten onder het wegdek van deze
straat, omdat zich hier in de Middeleeuwen het kerkhof bevond
van het havenstadje. De graven zijn grotendeels geruimd, maar er
bevinden zich nog steeds skeletten in de bodem van dit deel van
Delfshaven. We lopen verder langs de Voorhaven Op Voorhaven nr 12 staat het pakhuis De
Dubbelde Palmboom. Het bestaat uit twee pakhuizen, die
1825 zijn gebouwd als graanpakhuis Denemarken in opdracht van de
Abraham van Rijckevorsel, een graanhandelaar en voorzitter van
de Rotterdamse kamer van koophandel. Omstreeks 1860 werd hier
een distilleerderij gevestigd en werd de naam veranderd in
Dubbelde Palmboom. Vanaf 1975 tot 2012 was De Dubbelde Palmboom
onderdeel van het historisch museum van Rotterdam, maar het
pakhuiskarakter is behouden gebleven. Wel kreeg het gebouw een
dubbele klokgevel, die de oorspronkelijke hoekige gevel
verving. We lopen door tot einde van de kade naar de molen. <7> De Achter de molen staat een monument ter ere van de schilder Kees van Dongen (1877-1968), die aan de Voorhaven in Delfshaven werd geboren en vanaf 1897 in Parijs furore maakte. Van Dongen's vader had hier een mouterij, waar het gezin naast woonde . Van de gebouwen is niets bewaard gebleven. Van Dongen staat bekend om zijn vrouwelijke naakten en de manier waarop hij met name de ogen schilderde. We lopen terug tot aan de Mouterbrug en slaan rechtsaf de Moutersteeg in. We lopen tot aan de Achterhaven. Aan de overkant van het water staat het voormalig
Zeemagazijn van de Verenigde Oostindische Compagnie uit 1672.
Delft had één van de zes afdelingen of "kamers" van de VOC. De VOC
was in 1602 opgericht met als doel de krachten van de reeds
bestaande handelscompagnieën te bundelen, het monopolie van
Portugal op de handel met Oost-Azië te breken en de dreigende
concurrentie van de Engelse East Indies Company het hoofd te
bieden. De We keren terug naar de Voorhaven via de Moutersteeg en steken de Mouterbrug over. Over de brug rechtsaf. <8> Op nummer 57 staat het voormalig Nederlands
Hervormd Weeshuis. Nr 19-23 was ooit de distilleerderij van
het bekende merk Henkes. Johannes Henkes kocht in
1824 een spiritusstokerij. Met de aankoop werd Henkes ook
eigenaar van paardenstal, wagenhuis en pakhuizen en
aandeelhouder in de windmolen De Distilleerketel. In 1850
schakelde Henkes over op stoommachines en sindsdien ging het
zeer voorspoedig met de jeneveractiviteiten. Het huidige pand is
gebouwd in de jaren zestig van de 19e eeuw en werd in 1867
voltooid. De ooievaar boven de deur op nr 19 is het beeldmerk
van Henkes. Waarschijnlijk is dat te danken aan Henkes' afkomst
als zoon van een Haagse pruikenmaker. De ooievaar is ook het
symbool voor Den Haag. Naast de ooievaar zijn ook diverse
medailles te zien die Henkes op diverse concoursen heeft
gewonnen. De firma stortte zich ook op andere producten en
markten. Zo zette Henkes in 1887 een conservenfabriek op in
Halsteren en vervolgens een in Breda in 1901. Rond de
eeuwisseling raakte het bedrijf in problemen en werd in 1904 een
NV. Henkes was sterk op export gericht en ondervond daardoor
grote problemen tijdens de tweede wereldoorlog. Henkes was hier
tot 1968 gevestigd toen het verhuisde naar Hendrik-Ido-Ambacht.
In 1986 werd Henkes overgenomen door Bols, die haar activiteiten
in Nederland We lopen door langs de Voorhaven en de Aelbrechtskolk <9> Op nr. 55 staat een pand in neo-renaissance stijl uit ca. 1890 met een 17e eeuwse gevelsteen "Rust Roest" en een gevelsteen die herinnert aan de verovering van de zilvervloot door Piet Heyn. De machinefabriek Cupedo was aan de Aalbrechtskolk 45, met fraai vormgegeven gevel uit 1919. Het is een van de weinige panden in Delfshaven waar men van de neoklassieke bouwvormen afweek en met modernere stijlen experimenteerde. Cupedo heeft er bijna een eeuw gezeten. Sinds 2010 is hier een pool-café gevestigd. Het pand op nr 35 uit 1592 diende in de tijd dat Delfshaven zelfstandig was (1795-1886) als burgemeesterswoning. We komen uit op de Schiedamseweg. <10> Rechts van ons zien we het Cafe "De Oude Sluis"
uit 1912. Het café was tot 1977 in handen van de familie de Nijs,
die nog verscheidene andere café's bezat in Delfshaven. In 1977
nam de huidige eigenaar Willem Terlouw het café over en ontdekte
hij, dat er achter de wandbekleding authentiek Italiaans
houtsnijwerk verborgen zat. Het café dankt zijn naam aan de sluis
die hier rond 1389 werd aangelegd op de plek waar het kanaal
Delfshavense Schie de Schielandse Hoge Zeedijk doorstak en de
verbinding werd gemaakt met de Voorhaven (tot de annexatie door
Rotterdam in 1866 Oude Haven genoemd). De sluis is vernieuwd in
1595 en nog een keer na een stormvloed in 1775. De
Delfshavense Schie werd vanaf 1389 aangelegd vanaf Overschie om de
stad Delft een rechtstreekse verbinding te bieden met de Noordzee.
Graaf Aelbrecht van Beieren, destijds ook Graaf van Holland gaf
hiervoor toestemming. Rond de sluis ontstond Delfshaven als
sateliet van Delft. De oude sluis heeft eeuwenlang dienst gedaan
als bescherming van het achterland tegen hoge waterstanden op de
Maas en regulering van de waterhuishouding van het
Hoogheemraadschap Schieland. In de jaren dertig van de vorige eeuw
werd de sluis overbodig door de aanleg van de Coolhaven in 1922 en
de Parksluizen, die de taken overnamen. De toegang tot de Maas
vanaf de Aan de overzijde van de Schiedamseweg staat een rij panden in neorenaissancestijl. De Schiedamseweg werd in 1909 aangelegd als nieuwe brede verbinding met Schiedam. Tot die tijd liep de route via de Matthenesserdijk, de smalle zijstraat tegenover ons. Boven het café op de hoek van de Mathenesserdijk en de Schiedamseweg is een gedenksteen te zien met daarop de oude en de nieuwe weg naar Schiedam. De panden op nr 7 en 13 zijn elkaars spiegelbeelden. Iets verderop staat het voormalige Prinsestheater. Het gebouw begon als een buurtbioscoo werd later een koninkrijkszaal voor Jehovagetuigen en daarna weer een theater.
|
||
Wandeling A - deel 4 | ||
Vorige | Overzicht | Volgende |
© Eddy le Couvreur, 1999-2013
laatst bijgewerkt: 6-12-2019